ولیعهد عربستان سعودی: ریاض پایتخت «سازمان جهانی آب» می‌شود

شاهزاده محمد بن سلمان تصمیم‌ گرفته است برای مقابله با بحران کم‌آبی در سراسر دنیا، «سازمان جهانی‌ آب» را در ریاض تاسیس کند

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دوشنبه، ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور)، اعلام‌ کرد که پادشاهی سعودی قصد دارد در راستای مبارزه با بحران آب در دنیا، «سازمان جهانی آب» را در ریاض تاسیس کند. 

به گفته ولیعهد پادشاهی سعودی، هدف از تاسیس چنین سازمانی، «ادغام تمام نهادها و تمرکز آن‌ها در جهت تامین پایدار آب برای همه جهانیان خواهدبود». 

 پادشاهی عربستان سعودی قصد دارد در زمینه مبارزه با بحران بی‌آبی، به جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌ها دست یابد. 

ولیعهد عربستان سعودی تاکید دارد که «سازمان جهانی» آب می‌تواند محلی برای به‌اشتراک‌گذاری تجربیات همه متخصصان و محققان در این زمینه باشد. 

ریاض با تاسیس این سازمان، بر تعهد خود برای رسیدگی به چالش‌های تامین  پایدار آب به جهانیان تاکید می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولیعهد عربستان سعودی دوشنبه خاطرنشان‌کرد که تاسیس «چنین سازمانی، دقیقا با تعهدات زیست‌محیطی عربستان سعودی همراه و هماهنگ خواهدبود».

عربستان سعودی تاکنون بیش از چهار میلیارد دلار برای کمک به پروژه‌های مختلف مربوط به آب و فاضلاب در چهار قاره دنیا سرمایه‌گذاری کرده‌ است. 

عربستان سعودی در حالی به تاسیس سازمان جهانی آب اقدام می‌کند که به گفته کارشناسان محیط زیست، معضل بی‌آبی، از مهم‌ترین چالش‌های بشریت در قرن بیست‌ویکم است. با توجه به افزایش پیش‌بینی‌شده‌ جمعیت دنیا به ۹.۸ میلیارد نفر تا ۲۰۵۰، نیاز به آب آشامیدنی هم دست‌کم دوبرابر می‌شود. 

در حال حاضر، ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا، در تمام طول سال با کم‌آبی شدید مواجه‌اند. 

نیمی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان هم در ۱۰ سال گذشته با بحران کم‌آبی دست‌به‌گریبان بوده‌اند. 

این درحالی‌است که فقط ۰٫۰۱۴ درصد از مجموع آب موجود در زمین، شیرین و به آسانی دست‌یافتنی است. ۹۷ درصد از آب باقی مانده در دنیا، از منابع‌ آب‌های شور و تصفیه‌نشده است که بشر نمی‌تواند آن را بنوشد. 

 کم‌آبی، یا نبود منابع آب شیرین برای تامین تقاضای شهروندان در سراسر دنیا، بیش‌تر به علت خشکسالی، کمبود بارندگی و آلودگی‌های زیست‌محیطی ایجاد می‌شود. مجمع جهانی اقتصاد در ۲۰۱۹، کم‌آبی را بزرگ‌ترین خطری دانست که بشریت را تهدید می‌کند.

بیشتر از جهان