کتاب «آخرین سیاستمدار»: روز سقوط افغانستان بیشتر مقام‌های کاخ سفید در تعطیلات بودند

زمانی که غنی از کشور گریخت، بایدن تنها کسی نبود که در تعطیلات به سر می‌برد

در کتاب جدیدی با نام «آخرین سیاستمدار» در مورد سقوط افغانستان به دست طالبان، آمده است که در روز سقوط کابل و فرار اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری پیشین افغانستان، بیشتر مقام‌های کاخ سفید، از جمله جو بایدن، در تعطیلات بودند و از شنیدن این خبر شوکه شدند. 

نیورک‌پست یکشنبه، سوم سپتامبر(۱۲ شهریور)، با مرور این کتاب، نوشته است که «بایدن با شنیدن این خبر از شدت خشم و تاسف منفجر شد و فریاد زد: به من فرصت بده!»

نویسنده این کتاب نوشته است، زمانی که غنی از کشور گریخت، بایدن تنها کسی نبود که در تعطیلات به سر می‌برد و برای جهان روشن شد که خروج ایالات متحده از افغانستان، بسیار آشفته‌تر از حدی است که دولت آمریکا می‌پنداشت.

بنا به مندرجات این کتاب، در نخستین هفته‌های اوت ۲۰۲۱، چندین مقام بلندپایه کاخ سفید در تعطیلات بودند: بایدن به کمپ دیوید، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، به همپتونز، و جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، با خانواده‌اش به مناطق ساحلی رفته بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کتاب «آخرین سیاستمدار» که به قلم فرانکلین فوئر، روزنامه‌نگار آمریکایی، نوشته شده است، دو سال اول ریاست جمهوری بایدن را از زمان تحلیف او تا انتخابات میان‌دوره ای ۲۰۲۲ بازگو می‌کند. بخش عمده این کتاب به توصیف عملکرد درونی کاخ سفید در خلال خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان در ۲۰۲۱ می پردازد.

این کتاب قرار است سه شنبه، ۱۴ شهریور (پنجم سپتامبر)، رسما منتشر شود.

در بخشی از این کتاب در مورد روز سقوط کابل و رسیدن خبر آن به کاخ سفید، آمده است که جو بایدن دقیقا سه روز پیش از سقوط کابل به دست طالبان (جمعه،۱۲ اوت ۲۰۲۱) برای گذراندن تعطیلات اواسط اوت، واشنگتن دی‌سی را به مقصد کمپ دیوید ترک کرد. سه روز بعد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، به او خبر داد که رئیس‌ جمهوری غنی پیش از رسیدن جنگجویان طالبان به کابل، از آنجا فرار کرده است. 

کاخ سفید با گفت‌وگوهایی که میان نمایندگان آمریکا و طالبان در جریان بود، انتظار داشت تا ۳۱ اوت ۲۰۲۱، در شرایطی که طالبان نیز بخشی از حکومت افغانستان باشند، مسئولیت را به دولت وقت این کشور واگذار کند. در عوض، به دلیل خروج سربازان ایالات متحده از پایگاه‌های مختلف، طالبان به سرعت بر مناطقی از کشور مسلط شدند و به سوی شهرهای اصلی و پایتخت پیشروی کردند.

فوئر در بخش دیگری از کتاب اشاره می‌کند که بایدن به روند تخلیه افغانستان علاقه و توجه داشت و ایده‌هایی برای انتقال افراد بیشتری به هواپیماها و خروج از کشور ارائه می‌کرد. بنا به این کتاب، دولت بایدن بیش از ۱۲۰ هزار نفر را از افغانستان تحت کنترل طالبان تخلیه کرده است. 

فوئر نوشته است که انتقادهای بسیار جدی و تندی به تصمیم خروج آمریکا از افغانستان مطرح بود، اما این انتقادها هیچ تغییری در نظر بایدن در مورد خروج از افغانستان ایجاد نکرد.

فوئر در مورد نگاه بایدن به مسئله خروج از افغانستان می نویسد: «در واقع، همه چیزهایی که او از روی صندلی خود در «اتاق موقعیت» کاخ سفید شاهد بود، او را به این باور رساند که خروج از جنگ بی‌فرجام، بهترین و تنها راه است».

بیشتر از جهان