لغو فرمان منع رفت و آمد در کرکوک؛ درگیری‌ها سه کشته بر جای گذاشت

نخست‌وزیر اقلیم خودمختار کردستان خواستار مداخله فوری دولت مرکزی بغداد برای در اختیار گرفتن کنترل این وضعیت غیرقابل‌پذیرش شد

معترضان عراقی در جریان درگیری‌های قومی جاده اصلی را بستند‌ــ AFP

تنش‌های قومی در شهر کرکوک در اقلیم کردستان عراق دست‌کم سه کشته و ۱۶ زخمی به جا گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با تشدید درگیری‌هایی که از هفته گذشته میان گروه‌های قومی آغاز شد، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، شامگاه شنبه دوم سپتامبر (۱۱ شهریور) در این منطقه، فرمان منع رفت‌وآمد صادر کرد.

ساعاتی پیش از آن، با وجود حضور نیروهای امنیتی، تظاهرات شهروندان کرد و شهروندان عرب و ترکمن‌ها از طرف دیگر به خشونت کشیده شد.

به گفته زیاد خلف، مدیر اداره بهداشت کرکوک، دو نفر از ناحیه قفسه سینه‌ و نفر سوم از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفتند و جان باختند.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه به نقل از رئیس پلیس کرکوک، از لغو فرمان منع رفت‌و‌آمد در منطقه خبر داد و اوضاع را آرام و با ثبات گزارش کرد.

در پی درگیری‌های خونین، دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق در مورد این حادثه و پیگرد عاملان آن شد. محمد شیاع السودانی از همه طرف‌ها خواست تا «در جلوگیری از درگیری و حفظ امنیت، نظم و ثبات استان کرکوک نقش ایفا کنند».

تنش‌ها در کرکوک نزدیک به یک هفته پیش آغاز شد؛ جایی که از نظر تاریخی محل مناقشه دولت مرکزی بغداد و مقام‌های منطقه خودمختار کردستان محسوب می‌شود. دوشنبه گذشته شماری از شهروندان عرب و ترکمن در نزدیکی مقر نیروهای امنیتی عراق در استان کرکوک تحصن کردند. این تجمع در واکنش به گزارش‌هایی بود که بر اساس آن، گفته می‌شد السودانی دستور داده این مکان به حزب دموکرات کردستان که پیش‌تر آن را تصرف کرده بود، تحویل داده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، هفته گذشته العربیه جدید به نقل از منابع آگاه نوشت که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، هشدار داده است که اگر توافق امنیتی دو کشور با هدف برخورد با حضور نیروهای کرد مخالف جمهوری اسلامی در خاک اقلیم کردستان عراق عملی نشود، جمهوری اسلامی ایران از امنیت ملی‌اش دفاع خواهد کرد.

گفته می‌شود بیش از ۲۰ هزار تن از نیروهای احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان ساکن‌اند.

حزب دموکرات کردستان و پیشمرگه‌‌ها، نیروهای امنیتی منطقه کردستان، در سال ۲۰۱۴ کنترل کرکوک، منطقه نفت‌خیز در شمال عراق، را در اختیار گرفتند؛ اما نیروهای دولت مرکزی عراق در سال ۲۰۱۷ پس از یک همه‌پرسی ناموفق درباره استقلال کردستان، کنترل منطقه را از این دو نیرو پس گرفتند.

با وجود سابقه تنش‌ها در این منطقه، دولت السودانی در مجموع توانسته است روابط بغداد و اربیل، پایتخت اقلیم کردستان، را گرم نگه دارد.

از سوی دیگر، مسعود بارزانی، یکی از رهبران کهنه‌کار کرد در اقلیم خودمختار، معترضان را «آشوبگرانی» خواند که با تحصن، بزرگراه کرکوک به اربیل را بسته‌اند. او افزود: «آنچه شاهد آن‌ایم برای ساکنان محلی وضعیتی متشنج و خطرناک ایجاد می‌کند.»

مسعود بارزانی در ادامه با انتقاد از نیروهای امنیتی، رفتار آن‌ها در قبال این تحصن را «حیرت‌انگیز» دانست و گفت عجیب است که این نیروها از «هرج‌ومرج و رفتار غیرقانونی کسانی که جاده را می‌بندند» جلوگیری نکرده‌اند؛ در حالی که روز شنبه «علیه جوانان و تظاهرات‌کنندگان کرد خشونت اعمال شده است».

در همین ارتباط، پسرش مسرور بارزانی، نخست‌وزیر این منطقه خودمختار، از دولت السودانی در بغداد خواست «برای در اختیار گرفتن کنترل این وضعیت غیرقابل‌پذیرش» فورا مداخله کند. او همچنین از شهروندان کردی که در کرکوک «هدف آزار و اذیت قرار می‌گیرند» خواست تا با حفظ خویشتن‌داری، از خشونت بپرهیزند.

بیشتر از جهان