موج تازه حمله پهپادی روسیه به اوکراین؛ کی‌یف ۲۲ پهپاد شاهد را سرنگون کرد

مدودف: از ابتدای سال جاری میلادی نزدیک به ۲۸۰ هزار نیروی تازه‌نفس در ارتش روسیه ثبت نام کرده‌اند

انبارهای آسیب‌دیده اوکراین در کرانه رودخانه دانوب بر اثر حمله هوایی روسیه‌ــ AFP

هم‌زمان با آغاز موج تازه حمله پهپادی روسیه به جنوب شرق اوکراین، کی‌یف روز یکشنبه ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور) اعلام کرد سامانه دفاع هوایی اوکراین ۲۲ پهپاد شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ را در آسمان اودسا منهدم کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های نظامی اوکراین نوشت که در حمله شنبه شب به زیرساخت‌های بندری در رودخانه دانوب، در مجموع ۲۵ پهپاد تهاجمی شاهد ساخت جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند که تنها سه فروند از آن‌ها از تیررس سامانه دفاع هوایی گریختند و مابقی سرنگون شدند.

حمله هوایی اخیر روسیه چند آتش‌سوزی در تاسیسات بندری رودخانه دانوب را به همراه داشت که به گفته مقام‌های اوکراین به‌سرعت مهار شدند.

این حمله یک روز پس از آن صورت گرفت که کی‌یف با وجود محاصره دریایی روسیه، از عبور دو کشتی باری دیگر از دریای سیاه خبر داد. دانوب از زمان خروج روسیه از توافق صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه در ماه ژوییه، به مسیر اصلی کی‌یف برای صادرات غلات تبدیل شده است.

هم‌زمان، رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت که دولت بایدن به‌زودی و برای نخستین بار مهمات جنگی حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین ارسال می‌کند. ایالات متحده آمریکا و غرب در ازای تداوم کمک‌های نظامی به اوکراین انتظار دارند این کشور با جدیت بیشتری با فساد مالی مقابله کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه تلاش کی‌یف برای مبارزه با فساد مالی در کشور، ایهور کلومویسکی، سرمایه‌دار اوکراینی و متهم به کلاهبرداری و پول‌شویی بازداشت شد. ایالات متحده پیش‌تر کلومویسکی را که از حامیان سابق ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین است، تحریم‌ کرده بود.

به گزارش رویترز، در آن‌ سوی مرز‌های اوکراین و در جبهه مقابل، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه می‌گوید از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون نزدیک به ۲۸۰ هزار نیروی تازه‌نفس برای خدمت حرفه‌ای در ارتش ثبت‌نام کرده‌اند.

مسکو سال گذشته طرحی برای افزایش بیش از ۳۰ درصد نیروی نظامی‌اش ارائه کرد؛ با این هدف که شمار پیاده‌نظام ارتش روسیه را به ۱.۵ میلیون نفر برساند. طرحی که تحقق آن با توجه به تلفات سنگین نیروهای نظامی روسیه در جنگ اوکراین با چالش‌های جدی روبرو بوده است.

از همین‌رو، مدودف اخیرا در بازدید از مناطق شرق دور روسیه اعلام کرد که در گفت‌وگو با مقام‌های محلی به دنبال آن است تا به کمک آن‌ها نیروهای مسلح  کشورش را تقویت کند.

در همین حال، برخی قانون‌گذاران مسکو معتقدند که روسیه برای تضمین امنیت این کشور به یک ارتش حرفه‌ای هفت میلیون نفری نیاز دارد؛ برآوردی که اجرایی شدن آن نیازمند بودجه هنگفتی است.

بیشتر از جهان