آغاز عملیات اجرایی اتصال خط‌ آهن ایران به عراق 

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، گفت که هدف از این پروژه اتصال ایران و کشورهای آسیای میانه به شهرهای مقدس شیعیان است

در مراسم افتتاح پروژه محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، و محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، حضور داشتند- Iranian Vice-Presidency / AFP

رسانه‌ها از آغاز عملیات اجرایی احداث راه‌آهن شلمچه-بصره در عراق خبر دادند. در مراسم افتتاح این پروژه محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، و محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، حضور داشتند. 

نخست‌وزیر عراق روز شنبه ۱۱ شهریور این عملیات احداث را که قرار است اولین خط آهن اتصالی ایران و عراق باشد، افتتاح کرد. 

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام وزارت حمل و نقل عراق نوشت که «پروژه اتصال شملچه-بصره» بندر بصره در جنوب عراق را از طریق گذرگاه مرزی شلمچه به شبکه گسترده راه‌آهن ایران متصل می‌کند. 

تخمین زده می‌شود که احداث این پروژه بین ۱۸ تا ۲۴ ماه طول بکشد. 

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، در سخنانی ضمن اشاره به اینکه این پروژه خط آهن از سال‌ها قبل مورد بحث و مذاکره بوده است، هدف از آن را «انتقال مسافران از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای مرکزی به شهرهای مقدس شیعیان» عنوان کرد.

در مراسم روز شنبه، محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، پروژه راه‌آهن شملچه بصره را «یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مشترک و تحول‌ساز ایران و عراق که منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد» توصیف کرد. 

او حجم فعلی تجارت میان دو کشور را حدود ۱۱ میلیون یورو در سال توصیف کرد و آن را ناکافی دانست. مخبر گفت: «در صورت رفع موانع رسیدن به حجم ۳۰ میلیارد یورو در سال قابل دستیابی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مخبر همچنین گفت که این راه‌آهن «طرح اتصال حرمین است که خط مستقیم انتقال زائران اهل بیت از عتبات عاليات و نجف تا آستان قدس رضوی و بالعكس را فراهم می‌کند».

خبرگزاری فرانسه نوشت که سودانی از تهران به‌دلیل طرح عملیات مین‌زدایی در مرز برای باز کردن مسیر خط قطار و پل راه‌آهن روی اروندرود (شط العرب) جایی که رودخانه‌های دجله و فرات قبل از ریختن به خلیج فارس به هم می‌رسند، قدردانی کرد.

خبرگزاری ایرنا گفت که نیمی از مسیر ریلی به طول ۳۲ کیلومتر در خاک ایران خواهد بود. 

پیش‌تر در سال ۲۰۲۱، طالب حسینی، مدیرکل راه آهن عراق، از آغاز یک کارزار بازسازی خطوط ریلی تخریب‌شده به دست داعش و عملیات نظامی که پس از اشغال شماری از استان‌های کشور از طرف سازمان داعش صورت گرفته بود، خبر داده بود.  

در ماه مه امسال نیز بغداد از یک پروژه ۱۷ میلیارد دلاری معروف به «مسیر توسعه» برای احداث جاده و راه‌آهن به طول ۱۲۰۰ کیلومتر از مرز شمالی عراق با ترکیه تا خلیج فارس در جنوب رونمایی کرد.