جواد روحی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، در زندان جمهوری اسلامی «درگذشت»

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این در گزارشی از شکنجه جواد روحی در زندان خبر داده بود

در پیام کوتاه وکیل روحی، به علت درگذشت این زندانی سیاسی هیچ اشاره‌ای نشده است - Public Media

جواد روحی، از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری در ایران که سال گذشته در دادگاه بدوی به سه بار اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی شهرستان نوشهر به‌طور مشکوکی جان باخت. هنوز هیچ اطلاع دقیق و موثقی از علت و چگونگی مرگ این زندانی سیاسی در ایران منتشر نشده است.

مجید کاوه، وکیل جواد روحی، روز پنجشنبه نهم شهریور ۱۴۰۲، در پیام کوتاهی در رسانه اجتماعی اکس، به‌ نقل از خانواده روحی خبر درگذشت موکلش را اعلام کرد.

در پیام کوتاه وکیل روحی، به علت درگذشت این زندانی سیاسی هیچ اشاره‌ای نشده است. با این حال، خبرگزاری دولتی ایسنا به‌ نقل از روابط عمومی زندان نوشهر، نوشت جواد روحی نیمه‌شب پیش به‌ دلیل «تشنج»، به بیمارستان «بهشتی» نوشهر منتقل شد و ساعتی بعد در همین مرکز درمانی جان باخت.  

در خردادماه گذشته، وکیل جواد روحی از پذیرش فرجام‌خواهی موکلش در دیوان‌عالی کشور خبر داده بود و اشاره کرد که پرونده رسیدگی به اتهام‌های موکلش بار دیگر به دادگاه انقلاب شهرستان ساری ارجاع شده است.

جواد روحی در شعبه یک دادگاه انقلاب ساری، به‌ اتهام آتش زدن کتاب قرآن، افساد فی‌الارض، اخلال شدید در نظم عمومی کشور، تخریب، ایجاد حریق و خراب‌کاری در اموال و تاسیسات عمومی، تحریک شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرائم ضدامنیت داخلی، به سه بار اعدام محکوم شده بود.

یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که جواد روحی در دوران بازجویی زیر انواع شکنجه‌ها جسمی و جنسی قرار داشته است.

بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری، جواد روحی را به میله‌های بازداشتگاه سپاه پاسداران بسته‌ و به کف پاهایش شلاق زده‌اند.

بر اساس داده‌های گزارشی که سازمان عفو بین‌الملل در ژانویه ۲۰۲۳ منتشر کرد روی بیضه‌ها جواد روحی یخ گذاشته‌اند و ماموران سپاه پاسداران بارها با اسلحه سر او نشانه رفته‌اند و تهدید کرده‌اند که اگر اعتراف نکند شلیک خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» نیز در گزارشی نوشته بود جواد روحی در دوران بازداشت زیر «شکنجه‌های ترسناکی» قرار داشته است.

بر اساس گزارش‌هایی که پیش‌تر منتشر شده است، جواد روحی به‌ هنگام محکومیت در دادگاه انقلاب ساری وکیل تعیینی نداشت و دادگاه او نیز به‌طور غیرعلنی برگزار شد. خانواده جواد روحی پیش‌تر گفته بودند او سابقه بیماری اعصاب و روان دارد و در زمان حضور در اعتراض‌ها هم تحت درمان بوده است. آن‌ها همچنین گفتند که در سه ماه اول بازداشت، از جواد روحی بی‌خبر بودند.

در طی سال‌های گذشته شمار زیادی از زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران به‌طور مشکوکی جان خود را از دست داده‌اند. مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی اجازه انجام هیچ‌گونه تحقیقات مستقلی درباره چگونگی درگذشت این زندانیان یا بررسی گزارش‌های منتشرشده را نداده‌اند.