دیدار نماینده آمریکا در امور ایران با خانواده جمشید شارمهد

غزاله شارمهد گفت که آزادی پدرش باید بخشی از هر توافقی باشد که با جمهوری اسلامی انجام شده است

دیدار خانواده جمشید شارمهد با نماینده آمریکا در امور ایران- شبکه ایکس: @USEnvoyIran

نماینده آمریکا در امور ایران روز جمعه، ۲۵ اوت (سوم شهریور)، با خانواده جمشید شارمهد، شهروند ایرانی-آلمانی زندانی در ایران، دیدار کرد.

جمشید شارمهد، شهروند دوتابعیتی ربوده‌‌شده و زندانی در جمهوری اسلامی، به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، روز سه‌شنبه دوم اسفند، گزارش کرد این حکم پس از اتمام رسیدگی پرونده و تحقیقات و برگزاری چندین جلسه دادگاه، صادر شده است. شارمهد در این حکم به «طراحی و هدایت اقدام‌های تروریستی» متهم شده بود.

آبرام پیلی، معاون فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، با انتشار متن و تصویری در حساب کاربری رسمی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که «من امروز از فرصت دیدار با خانواده جمشید شارمهد استقبال کردم. او هرگز نباید در ایران بازداشت می‌شد و امیدواریم روزی را ببینیم که او با عزیزانش دیدار خواهد کرد».

در این پست همچنین تصویری از این ملاقات که در آن شایان شارمهد و غزاله شارمهد، فرزندان این زندانی دو تابعیتی در کنار آبرام پیلی دیده می‌شوند هم ضمیمه شده است.

غزاله شارمهد در پاسخ به این پست نوشت که به پیلی گفته است که باید «اقداماتی» انجام شود و پدرش باید بخشی از هر چیزی باشد که برای آزادی اتباع ایالات متحده توافق شده است.

ایران و آمریکا در هفته‌های گذشته با میانجیگری قطر توافق کردند که در ازای آزادی ۵ شهروند آمریکایی محبوس در زندان‌های ایران، ۶ میلیارد از دارایی‌های مسدود‌شده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی آزاد شود. سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی سه تن از پنج زندانی‌ای هستند که بنا است پس از تکمیل فرآیند انتقال این پول‌ها به بانک‌های قطری از ایران خارج شوند. جمشید شارمهد و دیگر زندانیان سیاسی دوتابعیتی جزیی از این توافق نیستند.    

غزاله شارمهد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما همچنان از دولت بایدن می‌خواهیم تا با ذی‌نفعان همکاری کند تا کسی (از معامله آزادی گروگان‌ها) مستثنی نشود و مذاکره با آدم ربایان پدرم را متوقف کنند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی در جریان محاکمه جمشید شارمهد این اتهام‌ها را متوجه او کرده بودند: هدایت و رهبری گروه تندر، ارتباط با مقام‌ها و افسران اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، بمب‌گذاری در شیراز در سال ۱۳۸۷، انفجار در کفشداری مقبره خمینی و فروش اطلاعات موشکی سپاه پاسداران.

وزارت اطلاعات خبر ربایش جمشید شارمهد را ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد و مدعی شد او را طی «عملیاتی پیچیده» به ایران منتقل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمشید شارمهد متولد سال ۱۳۳۴ است و پیش از ربایش، در لس‌آنجلس آمریکا زندگی می‌کرد و پیش از آن، ساکن آلمان بود. او در جلسات دادگاه، اتهام‌های وارده را رد کرد و گفت در اقدام‌های مسلحانه‌ای که نهاد‌های امنیتی او را به دست داشتن در آن‌ها متهم کرده‌اند، نقشی نداشته است.

خانواده شارمهد هم می‌گویند او فقط سخنگوی تندر بوده و فعالیت‌هایش به حملات داخل ایران ارتباطی نداشته است.

غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد، نیز طی این مدت بارها ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی علیه پدرش را رد کرده است. به گفته او، پدرش به این دلیل که «صدای مردم» بود و تابعیت آلمانی دارد، قربانی این رفتار ضد‌انسانی جمهوری اسلامی شده است.

او با انتقاد از نحوه برگزاری دادگاه پدرش، گفت: «این نامش نه دادگاه است نه عدالت. پدرم قربانی یک دستگاه تبلیغاتی، غیراخلاقی و غیرانسانی است.»

سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر نحوه بازداشت جمشید شارمهد را «خودسرانه» و «ناپدیدسازی قهری» اعلام کرده و خواستار آزادی فوری این شهروند دوتابعیتی ایرانی‌ــ‌آلمانی شده بود.