اعزام «بزرگ‌ترین بیمارستان سیار غرب آسیا» برای مراسم اربعین به عراق

احداث پنج کارخانه سیار تولید یخ در مهران، شلمچه و کربلا و استقرار ۲۰ مخزن ۲۰ هزارلیتری آب در مرز شلمچه بخشی از اقدام‌های ستاد اجرایی فرمان امام است

مراسم اربعین‌ـ-عکس سایت جماران

عارف نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام، روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد از اعزام بزرگ‌ترین بیمارستان سیار غرب آسیا به عراق به‌منظور استقرار در مسیر نجف به کربلا برای راهپیمایی اربعین خبر داد.

به گفته نوروزی، از «بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان سیار خاورمیانه» که در سال‌های اخیر زیر نظر ستاد اجرایی فرمان امام ساخته شد، در راهپیمایی اربعین استفاده خواهد شد. به گفته مقامات جمهوری اسلامی، این بیمارستان امکانات درمانی و پزشکی شامل اتاق عمل، دستگاه سونوگرافی، اورژانس و داروخانه دارد و در دونقطه مرز مهران و عمود ٩٨٩ بین مسیر نجف تا کربلا مستقر می‌شود.

دبیر ستاد اجرایی فرمان امام از احداث سه کیلومتر جاده کمربندی در پایانه مرز خسروی، ساخت و تجهیز مسجد و حسینیه و احداث ۲۲۰ سرویس بهداشتی در مرز خسروی و ریمدان به‌عنوان بخشی از خدمات این ستاد نام برد و احداث پنج کارخانه سیار تولید یخ در مهران، شلمچه و کربلا و استقرار ۲۰ مخزن ۲۰ هزارلیتری آب در مرز شلمچه را بخشی از اقدام‌های این ستاد در اربعین امسال معرفی کرد.

این اقدام‌ها در حالی اعلام شده‌اند که شهرهای مختلفی در استان‌های خوزستان و‌ سیستان و‌ بلوچستان در ماه‌های اخیر با بحران آب مواجه بوده‌اند و‌ مقام‌های محلی از ناتوانی در تامین و‌ توزیع آب به برخی مناطق برای طولانی‌مدت خبر می‌دادند. بر خلاف سال‌های گذشته که جمهوری اسلامی تلاش داشت خدمات ارائه‌شده در این مراسم را مردمی نشان دهد، در راهپیمایی اربعین ۱۴۰۲، نقش نهادهای مختلف حکومتی و دولتی در تامین بودجه با تشریح جزئیات اقدام‌ها و خدمات به صورت معناداری روشن است.

۱۹ مردادماه، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، به طور رسمی از بودجه سه هزار میلیارد تومانی برای راهپیمایی اربعین ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: «کشور در بسیاری از بخش‌ها به کارگاه عمرانی تبدیل شده است.» این سخنان واکنش برخی تحلیلگران را در پی داشت که معتقد بودند به دلیل کسری بودجه، بسیاری از پروژه‌های مهم زیرساختی و عمرانی در دو‌ سال اخیر متوقف مانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه اعتماد نیز ۲۹ مرداد در گزارشی مدعی شد که «دو هزار و ۶۰۵ طرح عمرانی روی دست اقتصاد ایران مانده که يک‌چهارم آن‌ها بيش از ۲۰ سال است نیمه‌کاره رها شده‌اند». بر اساس این گزارش، به دلیل ناتوانی از تامین بودجه، ميانگين عمر پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره در ایران به ۱۶ سال رسیده است.

ناتوانی در تامین بودجه پروژه‌های عمرانی سبب شده است که از ۱۱۷ طرح عمرانی که طبق برنامه می‌بایست تا انتهای سال ۱۴۰۱ به پایان می‌رسیدند، ۱۰۵ طرح نيمه‌كاره بمانند و بار مالی آن‌ها به بودجه سال ۱۴۰۲ اضافه شود. آماری که ادعای وزیر راه مبنی بر تبدیل‌ شدن کشور به کارگاه عمرانی را زیر سوال می‌برد و در خوش‌بینانه‌ترین شرایط می‌توان ادعا کرد تحرک در حوزه عمرانی کشور تنها در مناطق عبور زائران راهپیمایی اربعین رخ‌ داده است.

بسیج امکانات کشور برای برگزاری مراسمی که از نگاه برخی تحلیلگران به نمایش امنیتی جمهوری اسلامی تبدیل شده و در شرایطی که مدیران وزارت نیرو مدعی تنش آبی در بیشتر نقاط ایران‌اند، بودجه و منابع مالی منابع آبی کشور را به خود اختصاص داده است.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه یکی از اصلی‌ترین نیازهای راهپیمایی‌کنندگان اربعین در مرز و مسیر پیاده‌روی آب‌معدنی است، گفت: «تاکنون بیش از ۱۴ میلیون بطری آب‌معدنی تحویل مرزهای خروجی کشور شده است و این عدد تا ۲۵ میلیون بطری افزایش خواهد یافت.» میزان آبی که در همین روزهای اخیر می‌تواند دست‌کم بخشی از مشکلات ساکنان شهرهای مواجه با قطعی آب را حل کند.

سخنگوی دولت همچنین از اختصاص پروازهای ویژه برای انتقال زائران اربعین خبر می‌دهد. این در حالی است که در ماه‌های گذشته، کمبود ناوگان هوایی به کمیاب شدن بلیت پروازهای داخلی منجر شد و مردم از دشواری تهیه بلیت خبر دادند و مدیران سازمان هواپیمایی کشوری هم کمبود هواپیما را دلیل این امر اعلام‌ کردند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با بررسی آمار ناوگان‌ حمل‌ونقل جاده‌ای اختصاص‌یافته به انتقال زائران، به سخنان مصطفی میرسلیم درباره اتلاف بنزین به دلیل سفرهای نوروزی اشاره کردند و خواستار اعلام میزان بنزین و گازوئیل مصرف‌شده برای مراسم اربعین شدند.

 نظام در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی و خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی به نام مراسمی مذهبی، تجهیز و بسیج نیروهای حامی حکومت را به نمایش گذاشته است ؛ فرصتی که حکومت از اعلام صرف هزینه‌های هنگفت و در اختیار گذاشتن تمامی امکانات برای آن ابایی ندارد.