فرانسه حمله به حرم شاهچراغ را محکوم کرد

وزارت خارجه فرانسه: فرانسه «حمله تروریستی» دیروز را در یکی از اماکن مذهبی شهر شیراز در ایران محکوم می‌کند

وزارت خارجه فرانسه دوشنبه، ۱۴ اوت (۲۳ مرداد)، با انتشار متن کوتاهی، حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ  را که یکشنبه، ۲۲ مرداد، رخ داد، «تروریستی» دانست و آن را محکوم کرد.

در بیانیه کوتاه وزارت خارجه فرانسه آمده است: «فرانسه حمله تروریستی دیروز را در یکی از اماکن مذهبی شهر شیراز در ایران، که پیش از این نیز، ۲۶ اکتبر، هدف حمله قرار گرفت و یک کشته و چند زخمی بر جا گذاشت، محکوم می‌کند.»

در این  بیانیه همچنین آمده است: «فرانسه به خانواده قربانیان تسلیت می‌گوید و با مجروحان ابراز همدردی می‌کند.»

در جریان حمله مسلحانه یک مهاجم در شامگاه یکشنبه، ۲۲ مرداد (۱۳ اوت)، به حرم شاهچراغ در شیراز، یکی از خادمان این مکان مذهبی کشته، و هشت نفر زخمی شدند. با این حال، برخی از رسانه‌های داخلی در ایران آمار متفاوتی از کشته‌شدگان منتشر کرده‌اند. خبرگزاری تسنیم می‌گوید که در جریان این حمله مسلحانه دو نفر کشته‌ شده‌اند، اما مقام‌های حکومتی هنوز این آمار را تایید نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرانسه پیش از این نیز حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ را در چهارم آبان ۱۴۰۱، با عنوان «حمله‌ای تروریستی» که «داعش» مسئولیت آن را برعهده گرفته است، محکوم کرده بود.

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس گزارش داده است که پس از حمله مسلحانه یکشنبه‌شب، نیروهای امنیتی ایران تاکنون ۱۰ نفر را در پیوند با این حمله دستگیر کرده‌اند. به گزارش فارس، عملیات برای شناسایی سایر عوامل دخیل در این حادثه ادامه دارد.

پیش‌تر، کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس، از بازداشت چهار مظنون خبر داده بود.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، ادعا کرده است که مهاجم اصلی در حمله‌ به حرم شاهچراغ شیراز در شامگاه یکشنبه، ۲۲ مرداد، فردی به نام س. اسلم‌یار، اهل ولایت بدخشان در افغانستان و اصالتا تاجیک‌تبار است. همزمان، رئیس‌کل دادگستری استان فارس نام او را «رحمت‌الله نوروزف» و ملیت او را تاجیکستانی اعلام کرد. 

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله مسلحانه را برعهده نگرفته است، اما برخی از مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران، گروه داعش را مسئول این حمله معرفی کرده‌اند. داعش پیش از این مسئولیت حمله مسلحانه مشابهی به حرم شاهچراغ را در ۴ آبان ۱۴۰۱، برعهده گرفته بود. در جریان حمله ابان گذشته به حرم شاهچراغ، ۱۳ تن کشته و ۲۵ تن زخمی شدند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، شنبه، ۱۷ تیر سال جاری، اعلام کرد که حکم اعدام دو نفر از کسانی که عامل حمله آبان ۱۴۰۱ به حرم شاهچراغ خوانده شده‌اند، صبح همان روز درملاءعام اجرا شده است. حکم اعدام محمد رامز رشیدی و نعیم هاشمی قتالی، دو تن از متهمان پرونده حمله به شاهچراغ و هر دو تبعه افغانستان، سوم خرداد در دیوان عالی تایید شده بود.

برخی مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران در آن زمان به وجود ابهاماتی درباره این حادثه اشاره کردند؛ به‌ویژه که در میان اعتراضات سراسری و خیزش ملی ایرانیان صورت گرفته بود و حکومت کوشید از آن استفاده تبلیغاتی کند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز رسیدگی حقوقی به این پرونده را «به‌شدت ناعادلانه» و «عجولانه» توصیف کرده بود.