دفاع نماینده دموکرات‌ها در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از آزادسازی میلیاردها دلار پول ایران

آدام اسمیت: ما نیستیم که داریم این پول را می‌دهیم

اسمیت ادعا می‌کند پولی که به ایران داده می‌شود «پاداش» نیست-@RepAdamSmith

درحالی که انتقادها از دولت بایدن بابت تامین کردن زمینه دسترسی جمهوری اسلامی به منابع مالی ادامه دارد، آدام اسمیت، نماینده ارشد دموکرات‌ها در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، از توافق احتمالی ایالات متحده و جمهوری اسلامی دفاع کرد. او مانند دیگر دمکرات‌ها که در همه موارد مربوط به ایران انگشت اتهام را به سوی دونالد ترامپ نشانه می‌روند، گفت در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، هم مواردی بود که پول مسدود شده ایران در سایر کشورها به این کشور منتقل شده است.

طبق توافق اخیر ایران و آمریکا قرار است پنج شهروند آمریکایی محبوس در ایران آزاد شوند و در مقابل شش میلیارد دلار دارایی‌های ایران در کره جنوبی رفع توقیف شود. منتقدان این توافق آن را به منزله نوعی باج‌گیری جمهوری اسلامی می‌دانند و می‌گویند آمریکا برای آزادی گروگان‌هایش باج می‌دهد؛ اما اسمیت ادعا می‌کند که این توافق «پاداش» نیست و چنین برداشتی نشان‌دهنده «سوءتفاهم» است. واژه‌ای که اسمیت از آن استفاده کرده، «بانتی» است که به معنای پاداشی است که معمولا در ازای کارهای خلاف مثل کشتن آدم‌ها یا آزاد کردن گروگان‌ها پرداخت می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسمیت در مصاحبه با برنامه فاکس‌نیوز ساندی گفت: «در مورد ماهیت این پول سوءتفاهم بنیادینی وجود دارد. ببینید، این پاداش نیست، چون ما نیستیم که داریم این پول را می‌دهیم. این پول ایران است که در کره جنوبی مانده بود و در نتیجه پاداش نیست.»

این نماینده ایالت واشنگتن به مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، که از این توافق به‌شدت انتقاد کرده است، واکنش نشان می‌داد. گفته‌های پمپئو در برنامه شبکه فاکس پخش شد و این نماینده فرصت پیدا کرد به آن‌ها پاسخ دهد. اسمیت گفت: «در زمان پمپئو، از برخی کشورها مثل ایتالیا و هند به ایران پول ارسال شد. دقیقا همین اوضاع بود. ایران به برخی از این کشورها چیزهایی فروخته بود، تحریم‌ها وارد کار شده بودند و در زمان پمپئو پول پرداخت نشد. پول از این کشورها به ایران منتقل شد. هیچ شرطی هم نداشت. بنابراین نمی‌شود گفت این پاداش است.»‌

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، هفته گذشته تاکید کرد «توافق نهایی نشده» و مذاکرات بین جمهوری اسلامی و دولت آمریکا هنوز در جریان است. این مقام به خبرنگاران گفت که وزارت خزانه‌داری آمریکا هم باید جزئیات توافق را تایید کند.

بیشتر از جهان