سازمان ملل تخلیه نفت از نفت‌کش پوسیده در آب‌های یمن را تکمیل کرد

سازمان ملل متحد: با تخلیه نفت‌کش «صافر» جلوی وقوع فاجعه زیست‌محیطی در آب‌های یمن گرفته شد

عملیات انتقال نفت از نفت‌کش صافر به شناور نوتیکا - AFP

سازمان ملل متحد از تخلیه کامل بیش از یک میلیون بشکه نفت از نفت‌کش پوسیده «صافر» در آب‌های یمن خبر داد. به گفته سازمان ملل متحد، با تکمیل این عملیات، که چندی پیش آغاز شد، از وقوع فاجعه زیست‌محیطی پیشگیری شده است.

به گزارش رویترز، مقام‌های سازمان ملل متحد از چند سال‌ پیش هشدار داده‌ بودند که دریای سرخ و خط ساحلی یمن به‌علت ناامن بودن این نفت‌کش در خطر است. چنانچه اقدام به‌موقع نمی‌شد، نشت نفت از داخل نفت‌کش «صافر» ممکن بود به فاجعه‌ای چهاربرابر بزرگ‌تر از فاجعه «اکسون والدز» در سال ۱۹۸۹ در آلاسکا منجر شود.

این نفت‌کش رهاشده در سواحل یمن یادگار جنگ داخلی ۲۰۱۵ در یمن و درگیری حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران با ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی و حامی دولت قانونی یمن است. آن جنگ، علاوه بر اینکه هزاران کشته و زخمی و ده‌ها هزار آواره به جا گذاشت، عملیات تعمیر و نگهداری نفت‌کش «صافر» را نیز متوقف کرد.

این کشتی بیش از ۳۰ سال است در سواحل یمن پهلو گرفته است و به‌عنوان مخزنی عظیم برای انبار کردن نفت استفاده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل و هماهنگ‌کننده تخلیه نفت از نفت‌کش صافر، تکمیل این عملیات به کمک متخصصان و نیروی انسانی ماهر در اوج گرما و در منطقه‌ای پر از مین‌های دریایی ۱۸ روز طول کشید.

پیش‌تر، سازمان ملل متحد در فراخوانی خواستار کمک مالی برای این عملیات شده بود. مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد می‌گوید برای این منظور بیش از ۱۲۰ میلیون دلار جمع‌آوری شد. این مبلغ به خرید یک تانکر عظیم و همین‌طور تدارک خدمات مرتبط با این عملیات اختصاص یافت.

با وجود تخلیه تمام بار این نفت‌کش، عملیات نجات منطقه زمانی تکمیل می‌شود که نفت بازیافتی فروخته شود و نفت‌کش مذکور نیز منطقه را ترک کند.

هنوز توافقی بین طرف‌های درگیر بر سر فروش نفت این نفت‌کش حاصل نشده است، اما روشن است که بخش عمده‌ای از درآمد حاصل از آن به دولت یمن تعلق خواهد گرفت.

بیشتر از جهان