جان بولتون: تروریست اعلام کردن سپاه به تغییر رژیم ایران پس از مرگ خامنه‌ای کمک می‌کند 

اورشلیم‌پست نوشت که فشار بر سپاه آن را آسیب‌پذیر می‌کند و در ضعیف‌ترین حالت ممکن قرار می‌دهد

به نظر می‌‌رسد که بیماری خامنه‌ای به‌دلیل میل گسترده جامعه به براندازی نظام، مورد توجه حامیان و مخالفان حکومت است-مهر

نشریه اسرائیلی اورشلیم‌پست، روز پنجشنبه ۱۹ مرداد (۱۰ اوت)، به سخنان جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، اشاره کرد که گفته است پس از مرگ علی خامنه‌ای، رهبر ۸۴ ساله جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آسیب‌پذیر می‌شود و به این ترتیب، انتقال دموکراتیک قدرت در ایران محتمل‌تر خواهد شد. 

بولتون در سخنرانی روز پنجشنبه در وبینار «مرکز اورشلیم برای روابط عمومی» با موضوع «حمایت از تلاش ایران برای دموکراسی و لزوم تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران در اروپا»، گفت که خامنه‌ای بارها بیمار شده است و جمهوری اسلامی هیچ‌گونه مسیر واقعی و شفافی برای انتقال قدرت ندارد. 

به گفته بولتون، این بدان معنی است که فشار بر سپاه [از طریق قرار دادن آن در فهرست سازمان‌های تروریستی]، رسیدن به لحظه انتقال دموکراتیک قدرت را تسریع می‌کند و می‌تواند به جمهوری اسلامی وقتی که در ضعیف‌ترین حالتش است، ضربه بزند. 

بولتون همچنین هشدار داد که اگر سپاه تحت فشار قرار نگیرد، این خطر وجود دارد که پس از مرگ خامنه‌ای و در لحظه انتقال قدرت، به یک نیروی قدرتمندتر و تعیین‌کننده در ایران تبدیل شود. 

اورشلیم‌پست نوشت که فشار بر سپاه آن را در مقابل ضربه آسیب‌پذیر می‌کند و در ضعیف‌ترین حالت ممکن قرار می‌دهد.

به گزارش اورشلیم‌پست، فشار بر بریتانیا و اتحادیه اروپا برای تحریم کل سپاه از موضوعات اساسی وبینار بود که شماری از چهره‌های ایرانی شاخص و شناخته‌شده ایرانی مخالف با جمهوری اسلامی نیز در آن حضور داشتند. 

اتحادیه اروپا در ماه مه، پنج مقام ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دو نهاد را به‌دلیل نقض حقوق بشر (در هشتمین بسته تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی) تحریم کرد، اما تاکنون هم اتحادیه اروپا و هم بریتانیا در برابر فشارها برای تحریم کردن کلیت سپاه پاسداران مقاومت کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا که با اعمال تحریم‌های گسترده علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مخالف‌اند، می‌گویند که سپاه یک نیروی رسمی و حکومتی است و نظامیان رسمی را نمی‌توان و نباید تحریم کرد و اعمال چنین تحریم گسترده‌ای تنها با حکم دادگاه میسر است. 

گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات اسرائیل، نیز در این وبینار سخنرانی کرد و گفت: «از دوستانمان در بریتانیا و اتحادیه اروپا می‌خواهیم که از نظر اخلاقی موضع شفاف اتخاذ کنند و سپاه را غیرقانونی اعلام کنند.»

او گفت که کشورهای اروپایی باید فورا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان «بازوی تروریسم» و نیرویی به رسمیت بشناسند که «مردم ایران را با تروریسم و شکنجه، گروگان گرفته است و ایرانیان را از آزادی و دموکراسی محروم کرده است.» 

گاملیل گفت که با این کار، رساندن ایران به دموکراسی «ممکن» است. 

وزیر اطلاعات اسرائیل همچنین گفت که رژیم حاکم بر ایران، ۸۸ میلیون ایرانی را در مرزهای کشور سرکوب می‌کند و «تروریسم و وحشت را به خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین»‌ صادر می‌کند.

گاملیل همچنین یادآور شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال ۲۰۲۲ به این‌سو حدود ۱۵ مورد ترور، از‌جمله علیه بریتانیا و ایتالیا، صورت داده است و تاکید کرد که این اقدام‌ها بهترین دلیل برای آن کشورها است تا «کل سپاه»‌ را تحریم کنند. 

جان بولتون گفت که حتی در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، در بدنه دولت مخالفت‌های شدیدی برای قرار دادن کلیت سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی وجود داشت. 

در این گزارش آمده است:‌ «کشورهای غربی بیشتری در حال پیوستن به درخواست‌ها برای ممنوع اعلام کردن کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران‌ هستند، نهادی که گروه‌های نیابتی تروریستی تحت حمایت جمهوری اسلامی را آموزش می‌دهد و در سراسر جهان دست به حمله می‌زند. ارائه پهپادهای انتحاری از ایران به روسیه برای استفاده در اوکراین، تلاش‌های اخیر برای تروریستی اعلام کردن سپاه را افزایش داده است و این همان مسئله‌ای است که اسرائیل از مدت‌ها قبل تلاش کرده توجه جامعه جهانی را به آن متمرکز کند.»