سلطه طالبان؛ اجساد ۸۰۰ مهاجر افغان به افغانستان منتقل شده است

به‌علت محدود بودن صدور گذرنامه و ویزا در افغانستان، شهروندان افغان به قاچاقچیان ‏انسان مراجعه می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که امکان خروجشان از افغانستان را فراهم ‏سازند

محمد ارسلان خروتی، معاون وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان در دولت طالبان، روز چهارشنبه ۱۸ مرداد (۹ اوت) گفت که در یک سال گذشته اجساد ۸۰۰ مهاجر افغان که در رخدادهای گوناگون جان باخته بودند به افغانستان منتقل شده است. 

او در برنامه «حساب‌دهی دولت به ملت» در کابل گفت که در این مدت ۲۹۰۰  شهروند افغان از خطر قاچاق انسان نجات یافته و به کشور منتقل شده‌اند.  

معاون وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان دولت طالبان ادعا کرده است که مقام‌های این گروه در سفر به ترکیه و ایران و پاکستان در مورد حضور قانونی شهروندان افغانستان و کاریابی برای آن‌ها گفت‌وگو کرده‌اند و این گفت‌وگوها موثر بوده است.  

او گفت که در یک سال گذشته، بیش از ۹۵۲ هزار پناهنده افغان از کشورهای جهان، از جمله از ایران و پاکستان، به کشور بازگشته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، و ترکیه روند اخراج مهاجران افغان را شتاب بخشیده‌اند و شماری از مهاجران را که مدرک قانونی اقامت ندارند بازداشت کرده‌اند.  

در اواخر خرداد امسال، سفارت افغانستان در شهر رم در ایتالیا اعلام کرد که در سانحه غرق شدن یک کشتی حامل پناه‌جویان در سواحل یونان، ده‌ها تن از شهروندان افغان کشته شده‌اند. 

حدود دو سال از حکومت طالبان در افغانستان می‌گذرد. در این مدت، به‌علت گسترش فقر و بیکاری و ترس از زندانی و کشته شدن به دست طالبان، تقاضای شهروندان افغانستان برای خروج قانونی و غیرقانونی از آن کشور افزایش یافته است.  

به‌علت محدود بودن صدور گذرنامه و ویزا در افغانستان، شهروندان افغان به قاچاقچیان انسان مراجعه می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که امکان خروجشان از افغانستان را فراهم کنند. اغلب شهروندان افغان از استان نیمروز در جنوب غربی افغانستان به پاکستان می‌روند  و از آنجا راهی ایران می‌شوند.

سفر قاچاقی به ایران از طریق پاکستان دشوارهای زیادی دارد و احتمال کشته و زخمی شدن در این مسیر وجود دارد. پیش‌تر، منابع مردمی در استان نیمروز به ایندیپندنت فارسی گفته بودند که در بدن برخی از اجساد مهاجران افغان که به کشور منتقل می‌شود آثار شلیک دیده می‌شود. 

شماری از مهاجران افغان پس از رسیدن به ایران می‌کوشند به ترکیه بروند تا از آنجا امکان سفرشان به کشورهای اروپایی فراهم شود. اما ترکیه نظارت بر مرزهایش با ایران را افزایش داده است. به همین علت، شماری از مهاجران نمی‌توانند خودشان را به ترکیه برسانند.

ویدئوهای متعددی از بدرفتاری قاچاقچیان انسان با مهاجران افغان و ضرب‌وشتم و شکنجه آن‌ها در مرزهای ترکیه منتشر شده است. این قاچاقچیان از خانواده‌های مهاجران افغان که اسیرشان کرده‌اند می‌خواهند که برای رهایی آن‌ها پول بپردازند. در اثر افزایش تقاضا برای سفر قاچاقی، میزان اخاذی قاچاقچیان از مهاجران افغان نیز افزایش یافته است.  

گسترده شدن فقر و بیکاری در میان خانواده‌های اهل افغانستان باعث شده است که آن‌ها کودکان و نوجوانانشان را نیز برای کار کردن به ایران و ترکیه بفرستند. سفر قاچاقی برای کودکان و نوجوانان خطرهای زیادی دارد و احتمال بدرفتاری با آن‌ها و سوءاستفاده جنسی از آن‌ها زیاد است.  

حکومت طالبان به وضع زندگی شهروندان افغانستان اعتنای چندانی ندارد. این حکومت با تلاش برای استخراج معادن و وضع مالیات‌های سنگین برای پر کردن خزانه‌اش می‌کوشد منابع مالی مورد نیازش و به‌ویژه نیاز مالی برای فعالیت‌های نظامی‌اش را تامین کند. 

بیشتر از جهان