گالانت: روابط نزدیک اسرائیل و یونان پیامی صریح به ایران می‌فرستد

وزیر دفاع اسرائیل گفت که اتحاد میان کشورش با یونان مبتنی بر دوستی واقعی و منافع مشترک، همراه با اتحاد سه‌جانبه با قبرس است

یوآو گالانت (راست)‌ در ماه اردیبهشت به یونان سفر کرده بود- ANGELOS TZORTZINIS/AFP

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، دوشنبه، ۷ اوت (۱۶ مرداد)، میزبان نیکوس دندیاس، وزیر دفاع یونان، بود که به اسرائیل سفر کرده است. 

گالانت ضمن اشاره به اینکه سفر وزیر دفاع یونان به اسرائیل، توجه جمهوری اسلامی ایران را به افزایش اتحاد منطقه‌ای در تقابل با سلطه‌طلبی‌های تهران جلب می‌کند، گفت:‌ «روابط نزدیک ما با کشورها پیام روشنی به دوستان و دشمنانمان [جمهوری اسلامی ایران] می‌فرستد - اسرائیل و یونان در کنار هم برای ثبات منطقه ایستاده‌اند.»

وزیر دفاع اسرائیل افزود که اتحاد میان کشورش با یونان، مبتنی بر دوستی واقعی و منافع مشترک، همراه با اتحاد سه‌جانبه با قبرس است.

گالانت همچنین گفت که اسرائیل در بحران مقابله با چالش‌های ناشی از آتش‌سوزی‌های بزرگ به یونان کمک خواهد کرد؛ همانطور که دولت یونان در گذشته به اسرائیل کمک کرده است. 

اورشلیم در ماه مه دو هواپیمای آموزشی مهم و پیشرفته ام-۳۴۶ را طی مراسمی ویژه با حضور مقام‌های ارشد امنیتی یونان، فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل، مقام‌های ارشد دفاعی اسرائیل و نیز مسئولان ارشد شرکت دفاعی آمریکایی «البیت سیستمز»، به یونان تحویل داد. 

البیت سیستمز هم برای ارائه تجهیزات مجازی برای هواپیمای ام-۳۴۶ و هم ایجاد یک مرکز آموزشی پرواز بین‌المللی در کالاماتای یونان، با این کشور قرارداد بسته بود. 

این دو هواپیمای ام-۳۴۶ نخستین موارد تحویل داده‌شده از ۱۰ فروند هواپیما از این نوع‌ بود که قرار است به مثابه ستون فقرات هواپیماهای مدرن آموزشی برای نیروی هوایی یونان عمل کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مراسم تحویل، وزیر دفاع یونان، رئیس ستاد مشترک دفاع ملی این کشور، فرمانده نیروی هوایی و دیگر مقام‌های ارشد نظامی و امنیتی یونان شرکت داشتند. 

از اسرائیل نیز ژنرال تومر بار، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، ژنرال یائیر کولاس، رئیس اداره همکاری‌های دفاعی بین‌المللی، رانی کریل، معاون بازاریابی بین‌المللی شرکت البیت، و یورام شموئلی، مدیرکل شرکت هوا-فضای البیت سیستمز، حاضر بودند. 

سفر وزیر دفاع یونان به اسرائیل، چند ماه پس از سفر یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، به آتن است که اوایل مه گذشته در چارچوب سفر به یونان و قبرس، از آتن بازدید کرده بود. 

یونان و قبرس در سال‌های اخیر به شرکای راهبردی اسرائیل در زمینه‌هایی چون تجارت، انرژی، دفاع و امنیت تبدیل شده‌اند. این مشارکت بخشی از مجموعه گسترده‌تری از روابط است که در آن، یونان و قبرس با اعضای ناتو و کشورهایی چون مصر، امارات متحده عربی و هند همکاری می‌کنند. 

گالانت که پیش‌تر روابط نزدیک اسرائیل و یونان را «لنگر ثبات» در منطقه خوانده بود، در بازدیدش از آتن نیز همکاری‌های اطلاعاتی میان دو کشور را، از جمله در جلوگیری از وقوع یک حمله تروریستی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران، ستود.