واکنش‌ها به حمله آمریکا علیه حشد‌الشعبی عراق

آیت‌ا‌لله سیستانی تلویحا حمله حشد‌الشعبی به پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی را محکوم کرد

آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان عراق به حمله نیروهای آمریکایی به پایگاه حشد‌الشعبی در عراق واکنش نشان داد و گفت که «نباید حاکمیت عراق به بهانه واکنش به کارهای غیرقانونی برخی طرف‌ها زیر پا گذاشته شود». 

وب‌سایت «شفقنا» که نزدیک به این مرجع تقلید شیعه است از قول وی خطاب به مقام‌های رسمی عراق نوشته است که «مقام‌های رسمی عراق، تنها طرف مربوط برای برخورد با آن حمله‌ها و مسئول انجام کارهایی هستند که از رخ‌دادن چنین حوادثی پیشگیری کند». 

به‌نظر می‌رسد که این مرجع تقلید شیعه در گفته‌های خود تلویحا حمله نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی به پایگاه میزبان نظامیان آمریکایی را محکوم کرده است. 

پس از گذشت چند روز از شروع تنش میان گروه‌های وابسته به حزب‌الله و نیروهای آمریکایی و حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع حزب‌الله عراق ،که از زیر مجموعه‌های حشدالشعبی‌ست و نزدیک به جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید اقدام نیروهای آمریکایی در حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی عراق،«انتقام و پاسخگویی» به این جنایت را حق طبیعی مردم و نیروهای مدافع این کشور دانست.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «حشدالشعبی مقدس عراق از اصیل‌ترین و فداکار ترین نیروهای جبهه مقاومت اسلامی است که مردم شریف این کشور حماسه آفرینی‌های ماندگار و سرنوشت ساز آن در مقابله با داعش و تروریسم تکفیری را هرگز فراموش نکرده و آن را الهام‌بخش تداوم مبارزه با ناامنی و حضور بیگانگان در سرزمین خود می‌دانند.»

این بیانیه هم‌چنین با اشاره به حمله هوایی نیروهای آمریکایی به پایگاه‌های حشدالشعبی معتقد است که این حمله «نقض حاکمیت ملی کشور عراق محسوب شده» و نشان می‌دهد که «آمریکا عامل اصلی ناامنی، هرج و مرج، تشنج و آتش افروزی» در این منطقه است.

حرف‌هایی که مشابه آن را روز گذشته عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز گفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه مقامات سپاه به «اخراج و بیرون راندن آمریکایی‌ها» تاکید شده و آمده است که «به طور طبیعی مردم رشید و حشدالشعبی قهرمان عراق، بر اساس قوانین و منشورهای بین‌المللی، حق انتقام و پاسخگویی به جنایت بزرگ اخیر آمریکایی‌ها را برای خود محفوظ و مسلم می‌دانند.»

در پایان این بیانیه هم با لحنی هشدارآمیز خطاب به مقامات اسرائیلی آمده است: «رژیم جعلی و کودک کش صهیونیستی نیز از اقدام شیطان بزرگ و تروریست‌های آمریکایی خرسند نباشند زیرا امت اسلامی قدر فرزندان خود در جبهه مقاومت را دانسته و سایه خشم و اراده مقدس ضد صهیونیستی را بر سر اشغالگران قدس شریف گسترده‌تر خواهد ساخت.»

وزارت دفاع آمریکا در توضیح حملاتش، روز دوشنبه در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر ارتباط «قوی» میان کتائب حزب‌الله و سپاه قدس، اعلام کرد که این عملیات به دعوت دولت عراق در حال اجرا است تا «ضامن دوام شکست داعش، و منبع کمک و مشاوره برای نیروهای امنیتی عراق باشد».

در ادامه این بیانیه آمده است: «برای جلوگیری از ادامه عملیات دفاعی نیروهای نظامی آمریکا، ایران و نیروی نیابتی آن کتائب حزب الله، باید به حملات خود به مواضع ایالات متحده و نیروهای ائتلاف پایان دهند و به تمامیت ارضی عراق احترام بگذارند.»

از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که «در پاسخ به حملات پیاپی کتائب حزب الله به پایگاه هایی در عراق که مرکز عملیات «عزم راسخ» نیروهای ائتلاف هستند، ایالات متحده به پنج موضع کتائب حزب الله در عراق و سوریه حملات دقیق دفاعی کرده است.»

«حشد‌الشعبی» یا «نیروهای بسیج مردمی» از گروه‌های وابسته و نزدیک به ایران در عراق است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در حملات  آمریکا به مواضع حزب‌الله عراق دست کم ۲۵ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هم که در مسکو به سر می‌برد حمله آمریکا به مواضع «کتائب حزب‌الله» در مرز عراق و سوریه را «غیر قابل قبول» خوانده بود.

پیش از این هم علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، هرگونه نقش ایران در حمله به نیروهای آمریکایی در عراق را به شدت تکذیب کرده بود و گفته بود که «این ادعای بدون مدرک آمریکا نمی تواند توجیهی برای بمباران و کشتار مردم بر خلاف قوانین بین‌المللی باشد».

«حشد‌الشعبی» یا «نیروهای بسیج مردمی» از گروه‌های وابسته و نزدیک به ایران در عراق است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در حملات  آمریکا به مواضع حزب‌الله عراق دست کم ۲۵ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

به‌نظر می‌رسد رسیدن سطح درگیری و رویارویی نیروهای جمهوری اسلامی و آمریکا در منطقه شدت گرفته است و باید در روزهای آینده منتظر واکنش‌های بیشتری از سوی هر دو طرف بود.