اسحاق هرتزوگ خطاب به حزب‌‌الله لبنان: بهتر است عزم و اراده اسرائیل را آزمایش نکنید

نماینده‌ اسرائيل در سازمان ملل متحد از شورای امنیت خواست که جمهوری‎ ‎‏‌اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان را به‌دلیل اینکه منطقه ‏را بی‌ثبات می‌کنند محکوم‌ کند

El Khiâm, Lebanon,AFP 

 

به گزارش‌ روزنامه تایمز آو اسرائیل، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، روز چهارشنبه به رهبران حزب‌الله لبنان هشدار داد و گفت: «بهتر است عزم و اراده اسرائیل را آزمایش نکنند.»

هرتزوگ در سخنرانی‌اش در نزدیکی مرز اسرائیل با لبنان گفت: «می‌خواهم به دشمنانمان، به‌ویژه حزب‌الله در آن سوی مرز، بگویم اشتباه نکنند. ارتش اسرائیل قوی است. متحد است. این کشور تواناست و از حاکمیت خودش و امنیت و رفاه مردم اسرائیل محافظت و دفاع خواهد کرد. این اولویت اصلی ما است.» 

هرتزوگ همچنین با شهروندان لبنان ابراز همدردی‌ کرد و گفت که «اسرائیل دست خود را به سوی مردم لبنان دراز می کند.» به گفته رئیس‌جمهوری اسرائیل، «لبنانی‌ها سزاوار نیستند که جمهوری اسلامی ایران نقاط مختلف کشورشان را ویران‌ کند.» 

پیش از هرتزوگ، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه‌ گذشته در حاشیه نشست هفتگی کابینه‌اش، در واکنش به سخنان تهدیدآمیز روز شنبه حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، اعلام‌ کرد که کشورش در وقت «عمل» نشان می‌دهد که قادر به چه کاری ‌است. او خطاب به رهبر حزب‌الله لبنان و متحد جمهوری‌اسلامی ایران تاکید کرد که «بهتر است ما را آزمایش نکنید».

نتانیاهو ضمن هشدار دادن به حزب‌الله لبنان گفته‌ بود:‌ «تهدیدهای نصرالله روی ما اثر ندارد. در لحظه واقعی، او ما [اسرائیل] را در مقابل خود خواهد دید.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با سخنرانی هرتزوگ درباره حزب‌الله لبنان، گیلاد اردان، نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل متحد، از دولت لبنان و نیروی موقت سازمان ملل‌ متحد مستقر در مرز لبنان و اسرائيل خواست برای ممانعت از ساخت پایگا‌ه‌های نظامی حزب‌الله در مرز اقدام فوری کنند. 

به گفته خبرگزاری رویترز، گیلاد اردان پیش‌تر در ۲۷ ژوییه از رئیس موقت شورای امنیت سازمان‌ ملل متحد نیز خواسته‌ بود که با اقدام حزب‌الله لبنان در مرزها مقابله کند و اجازه ندهد آن‌ها مرتب قطعنامه‌های سازمان‌ ملل را نقض‌ کنند. 

نماینده اسرائیل در نامه خود به ریاست موقت شورای امنیت سازمان ملل متحد، که اکنون بریتانیا است، تصریح کرد که «به‌علت تشدید تنش‌های خشونت‌آمیز با حزب‌الله، تنش‌ها در مرزهای شمالی با لبنان به‌طرز نگران‌کننده‌ای افزایش یافته‌ است.»

گیلاد اردان در این نامه اوضاع امنیتی این منطقه را «فاجعه‌بار» توصیف‌ کرد. 

نماینده اسرائیل در نامه خود تاکید‌ کرده‌ است که «در ماه‌های اخیر، حزب‌الله لبنان با کمک‌های مالی و هدایت‌های ایران مغرورتر شده و فعالیت و حضورش را در مرزهای اسرائیل گسترش داده است. اما در هفته‌های اخیر، این اقدام‌های تحریک‌آمیز به حد بی‌سابقه‌ای رسیده است.»

این دیپلمات اسرائيلی بارها در نامه‌اش به اعضای دائم شورای امنیت سازمان‌ ملل هشدار می‌دهد که حزب‌الله لبنان قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را بارها نقض‌ کرده است. با این حال، آن سازمان تا کنون هیچ واکنشی نشان نداده است.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد در پایان نامه‌اش از شورای امنیت می‌خواهد که به نقض «آشکار و خطرناک قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی حزب‌الله رسیدگی کند و جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان را که متحد ایران است، به‌دلیل بی‌ثبات کردن منطقه، به شدیدترین وجه محکوم کند.»

بیشتر از جهان