العربیه: سالیوان و بلینکن به عربستان می‌روند

به‌گزارش العربیه ابتدا سالیوان و سپس بلینکن به عربستان می‌رود اما هنوز ریاض و واشینگتن خبر را تایید نکرده‌اند

سال گذشته میلادی رئیس جمهوری ایالات متحده به عربستان سعودی سفر کرد-MANDEL NGAN / POOL / AFP

وبسایت العربیه انگلیسی روز پنجشنبه، ۴ مه ۲۰۲۳، از سفر قریب‌الوقوع اما جداگانه مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و وزیر امور خارجه این کشور به عربستان سعودی خبر داد. به‌ گزارش العربیه این دو مقام ارشد دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در حال برنامه‌ریزی سفرند و هدف‌شان چاره‌جویی به‌منظور کاستن از تنش‌های دیپلماتیک موجود میان دولت آمریکا و پادشاهی عربستان سعودی است.

سالیوان به تازگی به شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی تلفنی صحبت کرده است و واشینگتن و ریاض همکاری نزدیکی برای پایان دادن به بحران جاری در سودان دارند.

العربیه از قول منابع آگاه خود نوشت بر پایه برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است ابتدا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به عربستان سعودی سفر کند؛ سفری که او در جریان آن نه تنها با همتای خود در دولت پادشاهی عربستان سعودی دیدار خواهد کرد، بلکه مشاوران امنیت ملی امارات متحده عربی و هند را نیز در خاک عربستان سعودی ملاقات خواهد کرد.

اطلاعات منتشر شده از این سفر سیاسی همچنین حاکی از آن است که جیک سالیوان با شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز دیدار می‌کند.

بر پایه آنچه منابع مطلع به العربیه گفته‌اند آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در نظر دارد پس از پایان سفر سالیوان به عربستان سعودی، راهی این کشور شود؛ سفری که بر پایه ادعای العربیه، وزارت خارجه ایالات متحده آن را برای ماه ژوئن و به‌مناسبت برگزاری «نشست ائتلاف جهانی برای شکست داعش»، که در خاک عربستان سعودی برگزار خواهد شد، برنامه‌ریزی کرده‌ است.

وبسایت العربیه در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید برنامه‌ سفری برای اطلاع‌رسانی وجود ندارد، شورای امنیت ملی ایالات متحده به پرسش‌های این رسانه عربی پاسخی نداد و دولت عربستان سعودی نیز از اظهارنظر خودداری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتخاب جو بایدن به‌مقام ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰، روابط نزدیک عربستان سعودی با ایالات متحده آمریکا، که در دوران حضور دونالد ترامپ به‌شکل کم سابقه‌ای صمیمانه شده بود، رو به سردی گرایید. با این‌وجود پس از آغاز تجاوز نظامی نیروهای نظامی روسیه به اوکراین و تاثیر این جنگ بر بازار جهانی انرژی، دولت جو بایدن کوشید تا سردی روابط میان دو کشور را از میان بردارد بلکه چاره‌ای برای بحران جهانی انرژی اندیشیده شود.

از این‌رو سال گذشته میلادی رئیس جمهوری ایالات متحده به عربستان سعودی سفر کرد و بر سر تامین کمبود تولید نفت توافق‌هایی با مقام‌های عربستان سعودی به‌دست آورد. با این‌حال اوپک‌پلاس، که عربستان سعودی رهبری آن را بر عهده دارد، در اکتبر سال گذشته تصمیم گرفت به‌منظور بازگرداندن تعادل به قیمت‌های جهانی نفت تولید نفت خود را به‌شکل قابل توجهی کاهش دهد؛ تصمیمی که نارضایتی ایالات متحده و متحدان غربی این کشور را به‌همراه آورد و روابط آمریکا و عربستان سعودی بار دیگر به سردی گرایید.

اما سردی روابط میان عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا با تصمیم ماه گذشته اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش مجدد تولید نفت، تشدید شد.

جدای از این موارد سفر اخیر رئیس جمهوری چین و نقش مهمی که او در احیای روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران ایفا کرد و همچنین انعقاد مجموعه‌ای از قراردادهای مهم نفتی میان جمهوری خلق چین و پادشاهی عربستان سعودی، سردی روابط آمریکایی‌ها و سعودی‌ها را وارد مرحله‌ای تازه کرد.

اما آغاز درگیری‌های مسلحانه در سودان و تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی به‌منظور دستیابی به آتش‌بس میان طرف‌های متخاصم باعث شد تا دو کشور بار دیگر به همکاری‌های مشترک با یکدیگر دست بزنند. به همین‌ دلیل وبسایت العربیه در گزارش روز پنجشنبه خود نوشت سفر احتمالی سالیوان به عربستان سعودی می‌تواند مقدمه‌ای برای گرم شدن روابط میان آمریکایی‌ها و سعودی‌ها تلقی شود.

بیشتر از جهان