سالیوان: توافق ایران و عربستان مثبت است؛ تفاهم مبادله زندانی انجام ندادیم

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که آمریکا و عربستان در جریان رایزنی‌ها برای توافق با تهران در ارتباط نزدیک بودند

این تحول مثبتی است چون در راستای هدف آمریکا برای کاهش تنش در منطقه است و این خوب است-Brendan SMIALOWSKI / AFP

جیک سالیوان، مشاور امین ملی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه تحرک‌های اخیر چین برای نقش‌آفرینی در عرصه جهانی مانند گفت‌و‌گو با اوکراین، رایزنی با روسیه و میانجی‌گری بین ایران و عربستان را چطور ارزیابی می‌کند و این روند چه تاثیری بر روابط واشینگتن و پکن خواهد داشت، گفت: «درباره گفت‌و‌گو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین باید گفت که ما آن را ترغیب می‌کنیم چون رئیس‌جمهوری چین و زلنسکی باید مستقیم گفت‌و‌گو کنند تا از مواضع یکدیگر آگاه شوند و تنها چشم‌انداز روسیه مطرح نباشد. ما در این موضوع چه در محافل عمومی و چه خصوصی از نقش پکن حمایت می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاور امنیت ملی آمریکا  در بخش دیگری از این کنفرانس خبری درباره توافقی که اخیرا بین ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری چین ایجاد شد، گفت: «همانگونه که جان کربی روز جمعه گفت، این تحول مثبتی است چون در راستای هدف آمریکا برای کاهش تنش در منطقه است و این خوب است.»

عربستان سعودی و جمهوری اسلامی اخیرا با میانجی‌گری چین بر سر بازگشایی سفارتخانه‌ها و ازسرگیری روابط دیپلماتیک توافق کرده‌اند. روابط دیپلماتیک دو کشور در هفت سال اخیر قطع بود و در دو سال اخیر تلاش‌هایی برای بهبود روابط انجام شده بود.

سالیوان تاکید کرد که آمریکا در این روند با عربستان سعودی در ارتباط نزدیک بوده است و ریاض واشینگتن را در جریان امور قرار می‌داده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید توافق عربستان و جمهوری اسلامی را به‌کار گرفتن ابزار دیپلماتیک برای کاهش تنش عنوان کرد.

سالیوان گفت که آمریکا باتوجه به نوع روابط با عربستان و ایران نمی‌توانست و نمی‌تواند نقش میانجی را بین دو کشور ایفا کند.

سالیوان در بخش دیگری از اظهاراتش بار دیگر گفت که توافقی بین ایران و آمریکا در زمینه مبادله زندانیان انجام نشده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر به چنین توافقی اشاره کرده بود و سخنگوی وزارت خارجه نیز از وجود نسخه مکتوب آن با امضا نماینده آمریکا خبر داده بود. اما مقامات آمریکا این ادعا را دروغ توصیف کرده‌اند.

بیشتر از جهان