قلب آقای رئیس یا تعلیق و ورشکستگی فوتبال؟

نگاهی به دلایل استعفای مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال ایران

استعفای تاج با استقبال مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، مواجه شد- عکس از فدراسیون فوتبال 

مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال ایران استعفا داد. او چندی پیش در بیمارستان بستری شد و در خبر فدراسیون فوتبال نوشته‌اند که پزشکان ادامه کار در فدراسیون را به او توصیه نمی‌کنند.

روز دوشنبه در فدراسیون فوتبال جلسه‌ای برگزار می‌شود تا اعضای هیات رئیسه درباره جانشین مهدی تاج بحث کنند. در بند سه ماده ۳۸ اساسنامه فدراسیون فوتبال نوشته شده: «اگر رئیس فدراسیون غایب باشد یا فوت کند یا از انجام وظایف خود سر باز زند، نایب‌رئیس اول تا مجمع عادی بعدی عهده‌‌دار وظایف خواهد بود و در صورت غیبت یا خودداری نایب‌رئیس اول، وظایف به نواب رئیس بعدی و یا سایر اعضای هیات رئیسه محول می‌شود.»

با توجه به اینکه سه نایب رییس فدراسیون فوتبال با مشکلاتی برای جانشینی مواجه هستند، فدراسیون فوتبال تکلیف نامعلومی دارد. استعفای علی کفاشیان، سرپرستی موقت محمود اسلامیان و بازنشستگی حیدر بهاروند دلایلی است که باعث می‌شود آنها نتوانند جانشین مهدی تاج شوند. ابراهیم شکوری، سرپرست سمت دبیرکلی فدراسیون فوتبال، بعد از استعفای تاج گفته مسئولیت‌های اجرایی فدراسیون بر عهده اوست. اما فدراسیون فوتبال باید جانشین مهدی تاج را انتخاب کند، اگرچه برخی از اعضای هیات رئیسه - مثل فریدون اصفهانیان، گفته‌اند که تاج از خانه به امور فدراسیون رسیدگی می‌کند.

استعفای تاج با استقبال مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، مواجه شد. او پس از اعلام خبر استعفا گفت: «سلامت ایشان از هر چیز دیگری مهم‌تر است.» اما استعفای تاج از فدراسیون فوتبال شاید فقط به بیماری او مربوط نباشد و دلایل دیگری را می‌توان پیدا کرد که به استعفای او منجر شده‌اند.

حدود ۲ ماه پیش خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به نقل قولی از منابع موثق در فدراسیون جهانی فوتبال نوشت: «جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، قصد دارد برای تماشای یکی از بازی‌های باشگاهی فوتبال ایران به تهران سفر کند تا از نزدیک شاهد ورود طرفداران زن به ورزشگاه باشد. این خبر را منایع موثق در فیفا هم تایید کرده و از نامه‌نگاری اینفانتینو با فدراسیون فوتبال ایران در این خصوص پرده برداشتند.»

فیفا پس از ورود حدود ۴ هزار زن ایرانی به ورزشگاه آزادی در روز بازی ایران - کامبوج در مقدماتی جام جهانی، همواره پیگیر ورود زنان در تمام مسابقات فوتبال ایران است. اما فدراسیون فوتبال در ایران صاحب اختیار نیست که بتواند درباره ورود زنان به ورزشگاه تصمیم بگیرد. این تصمیمی است که مقامات سیاسی در ایران - مثل رییس جمهوری در دولت‌های اخیر ایران، وعده‌اش را داده‌اند و هرگز بدون فشارهای فیفا گام موثری در این زمینه برنداشته‌اند. اینفانتینو به ایران سفر می‌کند و می‌خواهد شاهد حضور زنان در بازی‌های لیگ باشد. فدراسیون فوتبال اگر نتواند به این خواسته فیفا پاسخ مثبت دهد، با خطر تعلیق مواجه می‌شود و استعفای تاج شاید راهی باشد برای فرار از عواقب سفر اینفانتینو به تهران. تعلیق فدراسیون فوتبال به دلیل ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها بازتاب گسترده‌ای خواهد داشت و شاید تاج با پیش‌بینی عواقب آن تصمیم گرفته در فاصله ۵ ماه تا پایان دوران ریاستش، از این سمت استعفا دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون با بحران‌های دیگری نیز مواجه است. قرارداد مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی، فسخ شده اما هنوز روشن نیست کدام‌یک از طرفین قرارداد فسخ کرده‌اند. مارک ویلموتس فسخ قرارداد را به فدراسیون اعلام کرده بود، اما پس از اعلام فسخ روی نیمکت تیم ایران مقابل عراق نشست و این حضورش احتمالا به معنای نپذیرفتن تقاضای فسخ توسط فدراسیون است. فدراسیون فوتبال توضیحات شفافی درباره چگونگی فسخ قرارداد ویلموتس نمی‌دهد و حدس و گمان‌ها این است که فدراسیون باید مبلغی حدود ۷ میلیون یورو خسارت به ویلموتس بپردازد. پرداخت چنین رقم گزافی یا در توان فدراسیون فوتبال نیست، یا بخش بزرگی از دارایی آن را بر باد می‌دهد. مهدی تاج، رییس مستعفی فدراسیون فوتبال، خوب می‌داند که سرانجام این پرونده در دادگاه چه خواهد شد و شاید به این دلیل ترجیح داده ریاست در فدراسیون فوتبال را ادامه ندهد.

فدراسیون فوتبال ایران به آسانی نمی‌تواند ۵ ماه آینده تا انتخابات را با جانشین تاج ادامه دهد. مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها و قرارداد مارک ویلموتس - که روی دست فدراسیون مانده، برای جانشین تاج حل‌شدنی نیست و فدراسیون را با خطرات بزرگی مثل تعلیق یا ورشکستگی مواجه می‌کند. تاج شاید موقعیت امروز فوتبال ایران را آن‌چنان خطرناک و بحرانی دیده، که پایان کار خود را با توجیه بیماری قلبی اعلام کرده تا در مخمصه مشکلات بزرگ‌تر مسئولیتی نلفتد. در حالی که با نوع چیدمان نواب رئیس، همچنان می‌تواند تا انتخابات جدید، در سایه و از راه دور ریاست فدراسیون فوتبال را در اختیار داشته باشد.

بیشتر از ورزش