زن الهام‌بخش عروسک «باربی» که بود؟

بر خلاف شایعات باربارا هندلر در فیلم «باربی» حضور ندارد

LEE CELANO / AFP

وقتی فیلمی مثل «باربی» عالم‌گیر می‌شود طبیعتا تمام جزئیات آن و عروسکی که پشت آن قرار دارد نیز مورد توجه قرار می‌گیرند. در این میان، بازار شایعه نیز داغ می‌شود. یکی از شایعات غلطی که این روزها باب شده بود این بود که باربارا هندلر، زنی که روزگاری الهام‌بخش عروسک «باربی» شده بود، در صحنه‌ای از فیلم حضور دارد. گرتا گرویگ،‌ کارگردان فیلم، اما این شایعه را رد کرد و گفت زنی که در یکی از صحنه‌های به یادماندنی فیلم کنار مارگوت روبی، بازیگر نقش اول،‌ می‌نشیند و با او صحبت می‌کند نه هندلر که آن روت، طراح لباس، است.

اما این شایعه باعث شد رسانه‌ها سراغ هندلر بروند. این زن الهام‌بخش عروسک باربی کیست و امروز چه کار می‌کند؟

مبدع عروسک باربی زنی آمریکایی به نام روت ماریانا هندلر است که بیش از ۲۰ سال پیش درگذشت. او در خانواده‌ای از مهاجران یهودی لهستانی در شهر دنور در کولورادو متولد شد. روت شرکت «ماتل» را به همراه همسرش، الیوت، بنیان گذاشت و از ۱۹۴۵ تا ۱۹۷۵ اولین رئیس آن بود. در سال ۱۹۵۹ بود که روت، عروسک باربی را ابداع کرد که شاید مشهورترین عروسک امروز دنیا باشد.

روت برای شکل «باربی» از عروسکی آلمانی به نام «بیلد لیلی» الهام گرفته بود. اما قضیه از آن‌‌جا شروع شده بود که او متوجه شد دخترش، باربارا، با عروسک‌های کاغذی بازی می‌کند و معمولا دوست دارد آن‌ها نقش‌های بزرگسالان را داشته باشند. در حالی که پیش از آن بیشتر عروسک‌ها به شکل کودکان ساخته می‌شدند. دیدن عروسک‌های آلمانی که قامت بزرگسال داشتند (طی سفری به سوئيس) آغاز سفری فکری بود که به ابداع باربی منجر شد؛ عروسکی که نام خود را نیز مدیون «باربارا» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجله «وومنز هلت» آمریکا روز جمعه مقاله‌ای در باره باربارا هندلر منتشر کرد. او متولد ماه مه ۱۹۴۱ در لس آنجلس کالیفرنیا است و اکنون ۸۲ سال دارد. این مجله می‌نویسد:‌ «به نظر می‌رسد باربارا اکنون زندگی بی‌سر و صدای بازنشستگان را دارد. او صاحب یک مغازه‌ ملافه‌فروشی است اما به نظر می‌رسد در حال حاضر شاغل نیست. اما او به بازی گلف علاقه دارد.» آن‌طور که مجلات تخمین می‌زنند روت هنگام درگذشت خود در سال ۲۰۰۲ حدود صد میلیون دلار دارایی داشت و احتمالا بخشی از آن امروز به باربارا رسیده است.

باربارا خود در سن ۱۸ سالگی، یعنی در سال ۱۹۵۹ (همان سالی که باربی ابداع شد) با آلن سگال ازدواج کرد. حاصل ازدواج دو کودک (از جمله دختری به نام شریل) بود اما باربارا و آلن پس از ۱۱ سال از هم جدا شدند و باربارا اکنون به تنهایی زندگی می‌کند. برخی می‌گویند عروسک «آلن» که در فیلم جدید نقشش را مایکل سرا بازی می‌کند به نام این همسر سابق باربارا نام‌گذاری شده است.

جالب این‌ جا است که باربارا برادری به نام کنت دارد که او هم الهام‌بخش عروسک مشهوری به نام «کن» شد که در سال ۱۹۶۱ به بازار آمد و در فیلم اخیر نیز نقشش را رایان گاسلینگِ شهیر بازی می‌کند. اما باربارا و کن در واقعیت شباهت چندانی به این عروسک‌های مشهور نداشتند. مثلا، چنا‌ن‌که مجله «تودی» می‌نویسد،‌ کن هندلر اهل کتاب خواندن و دیدن فیلم‌ با زیرنویس بود در حالی که معمولا اهل خوشگذرانی به تصویر کشیده می‌شود و در فیلم نیز اهل ساحل است. به گزارش روزنامه «بوستون گلوب»،‌ روت در نامه‌ای به یکی از هواداران این عروسک‌ها تاکید کرده بود: «بچه‌های من شباهتی به این عروسک‌ها نداشتند گرچه باربارا همیشه جثه زیبایی داشته و مدل موی باربی هم در خیلی موارد شبیه او بود.»

باربارا بارها گفته که وقتی مردم او را با باربی مقایسه می‌کنند لبخندی می‌زند و موضوع را عوض می‌کند. او در سال ۱۹۸۹ به روزنامه «لس آنجلس تایمز» گفت: «اگر عروسکی شبیه من است این موضوع کاملا اتفاقی است.»

او البته به مادرش افتخار می‌کند و در گفت‌وگویی او را «بدون شک از پیشگامان زمان خود» دانسته بود. او چند ماه پیش نیز با وب‌سایت‌‌ «تی‌ام‌زی» راجع به فیلم جدید صحبت کرده بود و از بازیگران آن تمجید کرده بود. باربارا هندلر گفته بود اگر مادرش امروز زنده بود از دیدن اینکه عروسکش موضوع یک فیلم بزرگ هالیوودی است خوشحال می‌شد.

بیشتر از زندگی