پاسخ طالبان به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی: به‌جای متهم کردن دیگران از مرزهایتان حفاظت کنید

وزارت امور خارجه طالبان اظهارات حسین امیر عبداللهیان درباره حضور رهبران داعش در افغانستان را رد کرد

ملاقات وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی و طالبان در ژانویه ۲۰۲۲ در تهران - @IeaOffice/twitter

وزارت امور خارجه طالبان، روز شنبه ۳۱ تیرماه، در رشته توییتی به اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در مورد حضور رهبران داعش در افغانستان، واکنش نشان داد و آن را انداختن بار مسئولیت خود به دوش دیگران خواند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اخیرا به خبرگزاری ایسنا گفته بود که رهبران داعش از عراق، سوریه و لیبی به افغانستان منتقل شده‌اند و به‌دلیل مرز مشترک میان ایران و افغانستان، هرگونه تحول امنیتی در افغانستان بر امنیت ایران و منطقه تاثیر می‌گذارد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان، در رشته توییتی سخنان امیرعبداللهیان را رد کرد و نوشت: «افغانستان با کشورهای یادشده عربی مرز مشترک ندارد، به‌جای انداختن بار مسئولیت به دوش دیگران، بهتر است کشورها وظایف بین‌المللی خویش را در قبال مصونیت مرزهایشان انجام دهند.»

وزارت امور خارجه طالبان در این رشته توییت مانند همیشه مدعی شد که داعش را در افغانستان سرکوب کرده است و این گروه دیگر توانایی انجام عملیات در افغانستان ندارد. طالبان در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کنند که حملات پرتلفات داعش هنوز در افغانستان ادامه دارد و اخیرا به مرگ چندین فرمانده ارشد طالبان منجر شده است.

بااین‌حال، وزارت امور خارجه طالبان ادعای حضور رهبران داعش در افغانستان را رد کرده و گفته است: «درصورتی‌که ایران در مورد انتقال داعشیان به افغانستان معلومات دارد، امیدواریم با ما شریکش بسازد تا نیروهای امنیتی افغانستان [طالبان] در مورد آن اقدامات لازم انجام دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این توییت همچنین تاکید شده است که طالبان به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهد امنیت افغانستان را تهدید کند، یا از خاک این کشور علیه دیگران استفاده کند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تقویت طالبان پاکستانی در شرق افغانستان پس از سلطه طالبان بر این کشور و استفاده آن‌ها از خاک افغانستان برای انجام حملات تروریستی به پاکستان، در دو سال گذشته به یکی از چالش‌های جدی میان طالبان و دولت پاکستان تبدیل شده است.

در همین حال، حضور و تقویت گروه القاعده در افغانستان زیر سلطه طالبان نیز از مواردی است که سازمان ملل متحد و جامعه جهانی در مورد پیامدهای آن برای امنیت منطقه و جهان، ابراز نگرانی می‌کنند.

بااین‌حال، طالبان نه حضور القاعده را در افغانستان می‌پذیرند و نه حضور رهبران داعش و قدرت گرفتن این گروه را در این کشور تایید می‌کنند. طالبان مدعی‌اند که امنیت را به‌طور کامل در کشور تامین کرده‌اند و مرحله کنونی، مرحله ارتقای اقتصادی است. وزارت خارجه طالبان در پاسخ به اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نیز نوشته است: «مقام‌های ایرانی به‌جای اظهارات نگران‌کننده در مورد افغانستان، روی روابط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بین دو کشور و ملت همسایه تمرکز کنند.»

جمهوری اسلامی ایران، ازجمله کشورهایی بود که در آغازین روزهای به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، روابط دوستانه با این گروه برقرار کرد و حتی سفارت افغانستان در تهران را به طالبان سپرد.