تلاش تازه جمهوری‌خواهان برای محدود کردن سفر افغان‌ها به آمریکا

لایحه‌ایی که نمایندگان جمهوری‌خواه ارائه کرده‌اند می‌تواند قانون تعدیل افغانستان را تهدید کند

گروهی از مهاجران افغان در حال ورود به آمریکا-AFP

درحالی‌که تعدادی از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه ایالات متحده هفته گذشته قانون تعدیل افغانستان را بار دیگر به کنگره ارائه کردند، اکنون شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه تلاش می‌کنند تا با تصویب یک لایحه جدید، محدودیت‌های تازه‌ای برای انتقال افغان‌های همکار نیروهای آمریکایی در افغانستان ایجاد کنند.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت ارکانزاس، با ارائه این لایحه درصدد اعمال محدودیت‌های بیشتر بر قوانین مهاجرتی جو بایدن است و از این طریق مانع تصویب قانون تعدیل افغانستان می‌شود.

به گزارش هافنگتن پست، بیش از ۴۰ افسر نظامی بازنشسته ازجمله استنلی مک کریستال، ژنرال چهار ستاره و فرمانده نیروهای ایساف و آمریکایی در افغانستان و همچنین بیش از ۲۰ گروه کهنه‌سربازان جنگ افغانستان در نامه‌ای به رهبران دو حزب در مجلس سنا، از آنان خواسته‌اند تا مانع تصویب لایحه تام کاتن شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه آمده است که معرفی لایحه تام کاتن به مجلس سنا، به کهنه‌سربازان بازنشسته آمریکایی که در دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای انتقال همکاران افغانشان به این کشور انجام داده‌اند، خیانت می‌کند. آنان همچنین در این نامه اضافه کرده‌اند طرحی که تام کاتن مطرح کرده است نه‌تنها تعداد ویزاهای ویژه برای افغان‌های همکار با ایالات متحده را افزایش نمی‌دهد یا به‌اندازه کافی از کسانی که در افغانستان یا کشورهای همسایه‌اند حمایت نمی‌کند، بلکه تمرکز را از روی قانون تعدیل افغانستان برداشته و بر مسائل نامرتبط درباره مرز جنوب غربی آمریکا معطوف می‌کند.

زمانی که هفته گذشته شماری از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه، بار دیگر قانون تعدیل افغانستان را به مجلس معرفی کردند، هم‌زمان تام کاتن و جین شاهین، نمایندگان جمهوری‌خواه، لایحه محدودکننده‌ای به نام قانون تضمین امنیت آمریکا و محافظت از متحدان افغان، به مجلس معرفی کردند. تنها نمایندگان جمهوری‌خواه از این قانون حمایت می‌کنند، اما اگر این قانون تصویب شود، می‌تواند اثرات نامطلوبی بر قانون حمایت از افغان‌ها بگذارد. منتقدان اقدام تام کاتن می‌گویند این لایحه حتی اگر تصویب هم نشود، می‌تواند بر قانون تعدیل افغانستان تاثیر منفی بگذارد.

آرش عزیز‌زاده، یکی از بنیان‌گذاران سازمان افغان- آمریکایی فردای بهتر، می‌گوید لایحه تام کاتن یک لایحه ضد مهاجرت افغان‌ها است و به وضعیت افرادی که منتظرند به آمریکا منتقل شوند هیچ‌ کمکی نمی‌کند.

کهنه‌سربازان در نامه‌ای که به رهبران دو حزب در مجلس نوشته‌اند، آورده‌اند که مسئله مهاجرت افغان‌های متحد با آمریکا نباید به ابزار سیاسی احزاب تبدیل شود. آنان نوشته‌اند که متحدان ما در افغانستان سال‌ها در انتظار بودند که بتوانند به آمریکا بیایند و یک زندگی راحت را آغاز کنند، اما قانون‌هایی مانند قانون کاتن تمام این آرزوها را بر باد خواهد داد.

 ایمی کلوبوچار، نماینده دموکرات که حامی قانون تعدیل افغانستان است، می‌گوید که در تلاش است تا حمایت بیشتری در میان جمهوری‌خواهان جلب کند. جالب است که شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه مانند لندسی گراهام و تام تیلیس که از لایحه تام کاتن حمایت می‌کنند، کسانی‌اند که قبلا از قانون تعدیل افغانستان حمایت کرده‌ بودند.

در حال حاضر حدود ۸۰ هزار مهاجر افغان ساکن در آمریکا از ویزای موقت بشردوستانه استفاده می‌کنند. هرچند اعتبار این ویزا در اوت سال جاری تمام می‌شود، اما دولت آمریکا تصمیم گرفته است به مدت دو سال دیگر نیز این ویزا را تمدید کند. تعدادی از مهاجران افغان در انتظار تصویب قانون تعدیل افغانستان‌اند تا بتوانند با استفاده از مواد این قانون، درخواست اقامت دائم در آمریکا بدهند، اما مخالفت برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه اجازه نمی‌دهد زمینه تصویب این قانون فراهم شود.

بیشتر از جهان