با یک اشتباه تایپی، میلیون‌ها ایمیل نظامی آمریکا از کشور متحد روسیه سر درآورد

یک کارآفرین هلندی از سال‌ها پیش بارها درباره درز اطلاعات و وجود حفره‌های امنیتی به مقام‌های آمریکایی هشدار داده بود 

تصویر هوایی از پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا ــ AFP

یک بی‌دقتی کوچک باعث شد میلیون‌ها ایمیل نظامی ایالات متحده به کشور مالی که متحد روسیه است، فرستاده شوند.

به گزارش فایننشال تایمز، یک اشتباه تایپی کوچک موجب شد میلیون‌ها ایمیل نظامی حساس ارتش آمریکا به اشتباه به کشور مالی در غرب آفریقا ارسال شود.  

ظاهرا بیش از ۱۰ سال است که ایمیل‌هایی با پسوند ام‌ال (شناسه کشور مالی) به جای پسوند ام‌آی‌ال (شناسه ارتش آمریکا) به این کشور آفریقایی فرستاده می‌شود.

یوهانس زوربیر، کارآفرین اینترنتی اهل هلند که مدیریت این دامنه [ام‌ال] را در اختیار دارد، از ۱۰ سال پیش که وجود این مشکل را شناسایی کرد، بارها درباره درز اطلاعاتی و حفره امنیتی به مقام‌های آمریکایی هشدار داده و اعلام کرده بود که ادامه این موضوع می‌تواند امنیت داده‌های ایالات متحده را به خطر بیندازد. او فقط در ماه ژانویه، نزدیک به ۱۱۷ هزار ایمیلی را که به اشتباه فرستاده شده بود، رهگیری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اینکه هیچ‌یک از ایمیل‌ها نشان محرمانه ندارند، برخی از آن‌ها حاوی داده‌های بسیار حساس‌اند، از جمله داده‌های پزشکی و پرتونگاری، اسناد هویتی، فهرست خدمه کشتی‌ها، فهرست کارکنان پایگاه‌ها، نقشه تاسیسات، عکس پایگاه‌ها، گزارش‌های بازرسی نیروی دریایی، قراردادها، شکایت‌های قضایی از نیروی انسانی، تحقیقات داخلی در موارد خاص، برنامه‌های کاری، سفرها و همین‌طور پیشینه مالیاتی و مالی کارکنان ارتش ایالات متحده‌. در میان این ایمیل‌ها مکاتبات دیپلماتیک هم دیده شده است.

مایک راجرز، دریاسالار بازنشسته آمریکایی که پیش از این سازمان امنیت ملی و فرماندهی سایبری ارتش ایالات متحده را اداره می‌کرد، می‌گوید: «وقتی با یک مدیر دامنه سروکار دارید که تلاش می‌کند نگرانی‌اش را در این زمینه بیان کند، هرچند ناموفق باشد، متفاوت از زمانی است که یک دولت خارجی کنترل آن را در اختیار دارد و سعی می‌‌کند از آن به‌عنوان امتیازی به نفع خود استفاده کند.»

به گفته تیم گورمن، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده از این موضوع آگاه است و برای بررسی این موضوع اقدام‌هایی انجام داده است. او افزود که پنتاگون تمام افشا‌گری‌های غیرمجاز اطلاعات کنترل‌شده امنیت ملی یا اطلاعات غیرمحرمانه را جدی می‌گیرد.

با پایان قرارداد یوهانس زوربیر، قرار بود از روز دوشنبه دولت نظامی کشور مالی مدیریت این دامنه را در اختیار بگیرد.

بیشتر از جهان