مسکو بندرهای جنوبی اوکراین را هدف قرار داد؛ کی‌یف ۳۱ پهپاد روسیه را منهدم کرد

روسیه ۲۸ پهپاد اوکراین را در آسمان شبه‌جزیره کریمه از کار انداخت؛ اوکراین نیز فقط در مناطق پیرامون اودسا، ۲۱ فروند پهپاد شاهد ساخت ایران را منهدم کرد

ساختمان‌ها و تاسیسات آسیب‌دیده از جنگ اوکراین در لیمان‌ــ AFP

ارتش روسیه در حمله موشکی چندجانبه، زیرساخت‌های صنعتی بندرهای جنوبی اوکراین در دریای سیاه به‌ویژه اودسا و میکولایف را هدف قرار داد. بنا بر اعلام کی‌یف، در پی حمله موشکی نیمه‌شب دوشنبه و ساعات نخستین بامداد سه‌شنبه ۱۸ ژوییه (۲۷ تیر)، خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های بندر اودسا وارد شده است.

این حمله ساعاتی پس از وقوع انفجارهایی در پل کریمه و بسته شدن مسیر ارتباطی روسیه به شبه‌جزیره کریمه انجام شد. گفته می‌شود نیروهای سرویس اطلاعاتی اوکراین در عملیاتی ویژه با شهپاد (شناورهای هدایت‌پذیر از دور) به پل ارتباطی میان روسیه و کریمه حمله کردند. حمله به این پل خطوط تدارکاتی روسیه به کریمه را تا حدی مختل کرد. از همین‌رو، مسکو پس از فروریختن بخشی از این پل وعده داد انتقام سختی خواهد گرفت.

هم‌زمان، فرماندهی ستاد نیروهای مسلح جنوب اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که سامانه دفاعی این کشور تمام شش موشک کروزی را که از آب‌های دریای سیاه به بندر اودسا و میکولایف شلیک شده بودند، منهدم کرده است. رویترز هم به نقل از مقام‌های نظامی اوکراین نوشت در شبانه‌روز گذشته، در مجموع ۳۱ فروند از ۳۶ پهپاد مهاجم روسیه سرنگون شده‌اند. گفته می‌شود تنها در مناطق پیرامون اودسا، ۲۱ فروند پهپاد شاهد ساخت ایران منهدم شده‌اند.

در اثر موج انفجارها و همین‌طور سقوط لاشه‌ موشک‌ها و پهپادها روی مناطق مسکونی، به چند خانه خسارت‌هایی وارد شده است.

حمله هوایی روسیه به اودسا، محل بارگیری بیش از ۳۲ میلیون تن غلات صادراتی به کشورهای جهان در سال گذشته، ساعاتی پس از آن روی داد که مسکو از تمدید توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه امتناع کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تصمیم انتقاد غرب را برانگیخت. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که مسکو با این اقدام، به مردم نیازمند در همه‌جا «ضربه» خواهد زد، چرا که صدها میلیون نفری که با گرسنگی دست به گریبان‌اند، باید بهای آن را بپردازند.

پوتین هفته گذشته تمدید توافق صادرات غلات را به برداشته شدن موانع موجود در صادرات محصولات کشاوری و کودهای روسیه گره زد. مسکو ادعا می‌کند خواسته‌هایش کاملا برآورده نشده است. غرب هم می‌گوید روسیه از اهرم توافق غلات برای شکستن تحریم‌های مالی استفاده می‌کند که به ادعای غرب، صادرات کشاورزی روسیه را شامل نمی‌شود.

با آغاز حمله هوایی روسیه، در مناطق میکولایف، خرسون، زاپوریژیا، دونتسک، خارکف، دنیپروپتروفسک، پولتاوا، کیرووگراد و چرکاسی آژیر خطر به صدا درآمد. مقام‌های محلی از ساکنان این مناطق خواستند در پناهگاه بمانند.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، با انتشار پیامی در تلگرام نوشت: «این رشته‌حمله دلیل دیگری در تایید این واقعیت است که کشور تروریست [روسیه] می‌خواهد جان ۴۰۰ میلیون نفری را که در کشورهای مختلف به مواد غذایی اوکراین نیاز دارند، به خطر بیندازد».

در ادامه تبادل آتش میان نیروهای نظامی روسیه و ارتش اوکراین، خبرگزاری فرانسه به نقل از مسکو از سرنگونی ۲۸ پهپاد اوکراین از آسمان شبه‌جزیره کریمه خبر داد. بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، ۱۷ فروند از پهپادهای اوکراین بر فراز کریمه منهدم شدند و ۱۱ پهپاد دیگر نیز به کمک سامانه الکترونیکی روسیه رهگیری و از کار انداخته شدند.

اوکراین در ضدحمله‌ای که از چند هفته پیش علیه نیروهای نظامی روسیه آغاز کرده، بخش عمده‌ای از عملیات‌هایش را به کمک پهپادها انجام داده است.

یک روز پیش از آن و در ادامه کمک‌های غرب به اوکراین، سامانتا پاور، رئیس اداره توسعه بین‌المللی ایالات متحده، در جریان سفر به اوکراین از اعطای بیش از ۵۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه به اوکراین خبر داد. او قرار است روز سه‌شنبه به اودسا برود.

بیشتر از جهان