ملا محمدحسن به کابل بازگشت؛ نخست‌وزیر ۷۲ ساله طالبان به کارش ادامه می‌دهد

در غیاب ملا محمدحسن، مولوی عبدالکبیر نخست‌‌وزیر رژیم طالبان بود

ملا محمدحسن آخوند دو ماه در قندهار استراحت کرد‌ــخبرگزاری باختر

ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر رژیم طالبان، که از اواخر اردیبهشت برای درمان و استراحت به قندهار رفته بود، روز دوشنبه ۲۶ تیر به کابل بازگشت.او هنگام ورود به کابل با استقبال صدها تن از مقام‌ها و اعضای طالبان مواجه شد و کاروانی از خودروهای زرهی او را تا دفترش همراهی کردند.

 بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی طالبان، با انتشار بیانیه‌ای، گفت مولوی محمدحسن پس از مداوا و استراحت،  به دستور ملا هبت‌الله، رهبر طالبان، دوباره به کابل بازگشت و مسئولیت نخست‌وزیری کابینه طالبان را برعهده گرفت. 

 پیش از این و در غیاب مولوی محمدحسن، مولوی عبدالکبیر، از چهره‌های وفادار به ملا هبت‌الله، سرپرست کابینه طالبان  بود و دفتر نخست‌وزیری این گروه را اداره می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در اواخر اردیبهشت ادعا کردند که ملا محمدحسن آخوند به منظور مداوا و استراحت، موقتا به قندهار رفته است اما منابعی از داخل طالبان گفته بودند که ملا محمدحسن آخوند درخواست استعفای خود را به رهبر طالبان ارائه کرده اما ملا هبت‌الله آن را نپذیرفته است. دلیل این استعفا کهولت سن و بیماری عنوان شد اما گویا رهبر طالبان به ملا حسن گفته بود مدتی استراحت کند و دوباره به سر کار برگردد.

با کنار رفتن ملا حسن از نخست‌وزیری، میان جریان‌های قدرتمند طالبان برای جانشینی او رقابت شدیدی آغاز شد و سه تن از رهبران طالبان یعنی ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله (کشور) و ملا یعقوب، سرپرست وزارت دفاع، درصدد جانشینی ملا حسن برآمدند.

گفته می‌شود پاکستان، عربستان سعودی و بریتانیا از سراج‌الدین حقانی حمایت می‌کردند و آمریکا و قطر و همچنین زلمی خلیل‌زاد، نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان، حامی ملا برادر یا ملا یعقوب بودند، اما ملا هبت‌الله در میان ناباوری‌ همگان، مولوی عبدالکبیر را به سرپرستی نخست‌وزیری منصوب کرد. مولوی عبدالکبیر یکی از نزدیک‌ترین افراد به ملا هبت‌الله است و رهبر طالبان با این اقدام، به چهره‌های ارشد طالبان فهماند که حرف آخر را او می‌زند.

ملا حسن آخوند اکنون ۷۲ سال دارد و تنها ۲۴ روز پس از سلطه طالبان بر افغانستان، نخست‌وزیر کابینه طالبان شد. او در دهه ۹۰ میلادی وزیر خارجه طالبان بود و از سال ۲۰۰۱ که حکومت طالبان سقوط کرد تا پیروزی این گروه در سال ۲۰۲۱، ریاست شورای رهبری طالبان را برعهده داشت.

ملا حسن آخوند تحصیلات آکادمیک ندارد و در مدارس دینی پاکستان تحصیل کرده است. نام او هنوز در فهرست افراد تحت‌تحریم‌ آمریکا است و در این فهرست مشاور و دستیار رهبر طالبان توصیف شده است. ملا حسن آخوند با ملا عمر رابطه بسیار نزدیکی داشت و نفر مورداطمینان او بود. او با ملا هبت‌الله نیز رابطه خوبی دارد و به همین دلیل رهبر طالبان نمی‌خواهد او از نخست‌وزیری کنار برود.