کی‌یف از شورای «اوکراین‌-ناتو» چه سودی خواهد برد؟

ناتو زمانی مسئله تاسیس شورای اوکراین‌ــ‌ناتو را مطرح کرد که کی‌یف امید پیوستن به ناتو را حداقل در حال حاضر از دست داد

در جریان نشست سالانه سران کشورهای عضو ناتو در شهر ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز در آن حضور داشت، ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلاتنیک شمالی (ناتو)، از تشکیل شورای «اوکراین‌ــ‌‌ناتو» خبر داد. این در حالی است که اوکراین همچنان بی‌صبرانه در انتظار عضویت در پیمان ناتو است.

شبکه اسکای‌نیوز عربی با اشاره به این موضوع، نوشت: ناتو زمانی مسئله تاسیس شورای اوکراین‌ــ‌ناتو را مطرح می‌کند که کی‌یف امید پیوستن به ناتو را، حداقل در حال حاضر، از دست داده است؛ به‌ویژه اینکه کشورهای عضو ناتو هنوز در این زمینه اتفاق‌نظر ندارند و جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، معتقد است که «کی‌یف در حال حاضر برای پیوستن به ناتو آماده نیست». متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هم تاکید کرده است که اوکراین در حال حاضر به ناتو نمی‌پیوندد تا آمریکا به درگیری مستقیم با روسیه وارد نشود.

اسکای‌نیوز عربی در ادامه افزود: با این حال، اوکراین از این اجلاس دور نخواهد ماند و آن را دست خالی ترک نخواهد کرد؛ زیرا یکی از اولویت‌های مهم اجلاس ویلنیوس تشکیل شورای اوکراین‌ــ‌ناتو است که برای اولین بار در روز چهارشنبه ۱۲ ژوییه ۲۰۲۳ (۲۱ تیر ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، استولتنبرگ گفت که این شورا به عنوان بستری برای کی‌یف و ۳۱ عضو ناتو عمل خواهد کرد و زمینه را برای «مشاوره و تصمیم‌گیری مشترک» و هموار کردن مسیر دعوت اوکراین به جلسات حل بحران‌ و گسترش همکاری با ناتو فراهم خواهد کرد.

اسکای‌نیوز عربی نوشت: کارشناسان نظامی بر این باورند که شورای اوکراین‌ــ‌‌ناتو گامی مهم در راستای فراهم کردن زمینه پیوستن اوکراین به ناتو است. افزون بر آن، کی‌یف برای مقابله با روسیه کمک‌های نظامی قابل‌توجهی از کشورهای عضو ناتو دریافت خواهد کرد و چنین اقدامی می‌تواند شانس پیروزی اوکراین در رویارویی با روسیه را افزایش دهد.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، شورای جدید اوکراین‌ــ‌ناتو جایگزین کمیته ناتو‌ــ‌اوکراین خواهد شد. البته کمیته مزبور در سال ۱۹۹۷ تشکیل شد و بر اساس آن اوکراین در چارچوب «اعضای ناتو+۱» فعالیت می‌کرد. دبیرکل ناتو معتقد است که شکل جدید همکاری با اوکراین فرصت‌های بیشتری برای همکاری فراهم می‌کند و می‌تواند برای رسیدگی به موضوع‌های خاصی مانند امنیت سایبری یا قابلیت همکاری میان طرف‌ها کمیته‌های فرعی ایجاد کند.

از سوی دیگر، امیلی فریس، پژوهشگر اندیشکده خدمات متحد سلطنتی در لندن، به مجله آمریکایی تایم گفت: تشکیل شورای اوکراین‌ــ‌ناتو به کی‌یف برای حضور در نشست‌های ناتو سهم بیشتری می‌دهد. افزون بر آن، ناتو امتیازهای اضافی بیشتری به کی‌یف می‌دهد و همان‌گونه که درخواست‌های فنلاند و سوئد را از الزامات گسترده شروط عضویت معاف کرد، از الزامات شروط عضویت برای اوکراین نیز چشم‌پوشی خواهد کرد.

 ویلیام آلبرکی، مقام سابق ناتو و مدیر برنامه‌های راهبردی و تسلیحاتی موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی مستقر در لندن، هم در صحبتی با اسکای‌نیوز عربی، گفت: به‌رغم اینکه برخی کشورهای عضو ناتو از جمله ایالات متحده بر این باورند که اوکراین هنوز برای عضویت در ناتو آماده نیست، شورای مشترک اوکراین‌ــ‌ناتو گامی مهم برای گسترش همکاری در مرحله آینده به شمار می‌رود.

او خاطرنشان کرد: «ناتو به حمایت نظامی از اوکراین برای رویارویی با تهدید روسیه متعهد است و هرگز کی‌یف را در چنگ مسکو رها نمی‌کند.»

بیشتر از جهان