دفاتر سازمان ملل در افغانستان با کمبود بودجه روبرو شده‌اند

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل می‌گوید تنها پنج درصد از بودجه‌ مورد نیازش برای افغانستان تامین شده است

سازمان‌های امدادرسان در افغانستان از کمک‌کنندگان خواسته‌اند منابع مالی موردنیاز را فراهم کنند-باشگاه خبرنگاران

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان، اوچا (OCHA) می‌گوید که برای تداوم کمک‌رسانی به مردم افغانستان با مشکل کمبود بودجه روبرو شده است.

اوچا روز سه‌شنبه در حساب رسمی خود در توییتر نوشت دسترسی به بودجه تعیین‌شده به منظور رسیدگی به بحران انسانی در افغانستان، برای تمام شرکای این سازمان یک امر حیاتی است و کمبود بودجه یکی از چالش‌های اصلی است که بر ظرفیت آن‌ها برای افزایش پاسخ‌ به نیازهای همه اقشار نیازمند تاثیر می‌گذارد. سازمان‌های امدادرسان در افغانستان از کمک‌کنندگان خواسته‌اند منابع مالی موردنیاز را فراهم کنند تا آن‌ها بتوانند عملیات کمک را تا حد امکان حفظ کنند.

این نهاد سازمان ملل متحد می‌گوید که بر اساس محاسبات آنان، ۲۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که از این ۲۸ میلیون نیازمند، ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کودک‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس براورد این سازمان، برای کمک به ۲۰ میلیون نفر در افغانستان از ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۳ به حدود دو میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار نیاز است اما کشورهای کمک‌کننده تاکنون تنها پنج درصد از کل این بودجه را فراهم کرده‌اند. 

اوچا پیش از این خبر داده بود که حدود شش میلیون افغان در این کشور در معرض گرسنگی شدید قرار دارند و برای رسیدگی به این افراد به کمک اضطراری نیاز است.

تنها اوچا نیست که از کمبود بودجه برای کمک به نیازمندان در افغانستان شاکی است. پیش از این برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد نیز گزارش داده بود که تنها تا اکتبر ۲۰۲۳ می‌تواند به نیازمندان افغان کمک برساند و به دلیل نبود بودجه، پس از اکتبر فعالیت‌هایش را متوقف خواهد کرد. این نهاد روز دوشنبه گفت که کاهش بودجه این سازمان باعث شده است کمک‌ها برای هشت میلیون نیازمند در افغانستان جیره‌بندی یا قطع شود.

کاهش بودجه کمک به مردم نیازمند افغانستان نگرانی سازمان‌های امدادرسان در این کشور را به همراه داشته است. با آنکه قرار بود در سال ۲۰۲۳ حدود چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کمک به افغانستان صورت بگیرد، سازمان ملل این بودجه را به سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کاهش داد. با این حال همین مقدار بودجه نیز به دست سازمان‌های کمک‌کننده در افغانستان نرسید و بر اساس اعلام سازمان‌های امدادرسان در افغانستان برنامه کمک به افغانستان با کسر بودجه دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری مواجه است. این به معنای آن است که تقریبا نیمی از کمک‌های وعده ‌داده‌ شده به افغانستان تامین نمی‌شود.

وضعیت فقر در افغانستان در دوسال گذشته به مرحله بحرانی رسیده است. دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل می‌گوید در عرض یک سال، حدود چهار میلیون نفر به نیازمندان افغانستان افزوده شده‌اند. بر اساس گزارش این نهاد، در سال ۲۰۲۲ تعداد افراد نیازمند در افغانستان تقریبا ۲۴ میلیون نفر بود اما حالا به بالاتر از ۲۸ میلیون نفر رسیده است.

بیشتر از جهان