تحولات پیوستن اوکراین به ناتو؛ زلنسکی خواستار تعیین زمان مشخص عضویت شد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در مورد واکنش «مناسب» در صورت گسترش ناتو هشدار داد

اجلاس سران ناتو که روز سه‌شنبه ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) در شهر ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، برگزار می‌شود و ۱۲ ژوئیه نیز ادامه خواهد داشت، به یکی از مهم‌ترین اخبار خبرگزاری‌های جهان تبدیل شده است.

جنگ اوکراین و چگونگی رویارویی با روسیه مهم‌ترین دستور کار پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که ۳۱ عضو دارد و حالا ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز خواهان پیوستن به این معاهده نظامی – سیاسی شده است.

در آستانه این اجلاس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، پس از ماه‌ها مقاومت، از ورود سوئد به ناتو حمایت کرد و درمقابل، کرملین ناتو را متهم کرد که با روسیه مانند «دشمن» رفتار می‌کند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در مورد واکنش «مناسب» در صورت گسترش ناتو هشدار داده و دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نیز در یک نشست خبری گفت که روسیه با دقت گفت‌وگوها در ناتو را رصد خواهد کرد تا اقدام‌هایی را برای تضمین امنیت خود انجام دهد.

به گزارش الجزیره، در میان این جدال‌های لفظی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید که هنوز زمان مشخصی برای عضویت کشورش در ناتو ارائه نشده است.

او با انتقاد از رفتار اعضای ناتو، تاکید کرد که اگر در جریان نشست جدید این نهاد، به اوکراین یک چارچوب زمانی برای دعوت از کی‌یف و عضویت در ناتو پیشنهاد نشود، همه‌چیز «پوچ» خواهد بود.

زلنسکی در توییتر نوشت: «ما برای متحدانمان ارزش قائلیم و همیشه از یک گفت‌وگوی شفاف قدردانی می‌کنیم. اوکراین در نشست ناتو حضور خواهد داشت اما باید بگویم که این کشور شایسته احترام است. ما نشانه‌هایی دریافت کردیم مبنی بر اینکه عبارات خاصی قرار است مورد بحث قرار بگیرد و من می‌خواهم تاکید کنم که این عبارت در مورد دعوت برای عضویت در ناتو است، نه در مورد عضویت اوکراین. اینکه چارچوب زمانی نه برای دعوت و نه عضویت اوکراین تعیین نمی‌شود، بی‌سابقه و پوچ است. در عین حال در همان زمان عبارت مبهم در مورد «شرایط» حتی برای دعوت از اوکراین اضافه شده است. به نظر می‌رسد که آمادگی نه برای دعوت اوکراین به ناتو و نه برای عضویت در این اتحاد وجود ندارد. این به آن معنا است که فرصتی برای چانه‌زنی در مورد عضویت اوکراین در ناتو در مذاکرات با روسیه باقی مانده و چنین موضوعی برای روسیه، به معنای انگیزه برای ادامه ترور است. فقدان قطعیت نشانه ضعف است و من آشکارا در این اجلاس در این مورد بحث خواهم کرد.»

پس از اقدام بریتانیا برای ارسال تسلیحات به اوکراین در ماه مه، فرانسه نیز تسلیحات دوربرد را به کی‌یف عرضه خواهد کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، هنگام ورود به نشست سران ۳۱ عضو ناتو در لیتوانی گفت که تصمیم گرفته است کمک‌های نظامی به اوکراین را برای کمک به حمله متقابل این کشور افزایش دهد.

او گفت: «من تصمیم گرفتم تحویل سلاح و تجهیزات را افزایش دهم تا اوکراینی‌ها توانایی حمله عمیق را داشته باشند.»

در ماه مه، بریتانیا اعلام کرد که موشک زمین به هوای فرانسوی-بریتانیایی را برای اوکراین تامین می‌کند. نسخه فرانسوی این سلاح، بردی در حدود ۲۵۰  کیلومتر دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، کره شمالی تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین را به شدت محکوم کرد و از آن به‌عنوان«اقدامی جنایتکارانه» یاد کرد و خواستار ابطال فوری این طرح شد.

چوئه سون هوی، وزیر امور خارجه کره شمالی، در بیانیه‌ای گفت: «این واقعیت که بایدن اعتراف کرده که این تصمیم دشوار بوده، نشانه‌ای از آگاهی او از عواقب این بمب‌ها است. من به‌شدت تصمیم ایالات متحده برای ارائه تسلیحات کشتار جمعی به اوکراین را به‌عنوان یک اقدام جنایتکارانه خطرناک محکوم می‌کنم، زیرا این کشور تلاش می‌کند جهان را به سمت فاجعه جدیدی سوق دهد و خواستار خروج فوری آن هستم.»

هفته گذشته، ایالات متحده اعلام کرد که این تسلیحات بحث‌برانگیز را به‌عنوان بخشی از بسته امنیتی ۸۰۰ میلیون دلاری به اوکراین ارسال خواهد کرد.

کرملین: پیوستن سوئد به ناتو تاثیر منفی بر روسیه خواهد داشت

علاوه بر اوکراین، کرملین مخالف پیوستن سوئد به ناتو نیز است. کرملین می‌گوید که پیوستن سوئد به ناتو پیامدهای منفی آشکاری برای امنیت روسیه خواهد داشت و مسکو با اقدام‌های مشابهی که پس از پیوستن فنلاند به ناتو انجام داد، پاسخ خواهد داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، ضمن یادآور شدن تعهدات ترکیه در قبال ناتو، افزود که روسیه و ترکیه اختلاف‌هایی دارند، اما از برخی منافع مشترک نیز برخوردارند که مسکو قصد توسعه بیشتر آن‌ها را دارد.

کنستانتین گاوریلوف، مذاکره‌کننده ارشد امنیتی روسیه مستقر در وین، نیز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد که اروپا اولین جایی است که در صورت تشدید جنگ با «عواقب فاجعه‌بار» روبرو خواهد شد.

او با متهم کردن واشنگتن به تلاش برای تضعیف روسیه گفت: «یایید به واقعیت‌ها نگاه کنیم؛ سرنوشت اروپا برای ایالات متحده چندان مهم نیست.»

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، نیز اظهار کرد: «همه کاری انجام می‌شود تا افکار عمومی برای تصویب هرگونه تصمیم ضدروسی در ویلنیوس آماده شود.»

بیشتر از جهان