مخالفت دوباره مجمع تشخیص با تصویب لوایح «اف‌آی‌تی‌اف»

محسن رضایی می‌گوید بررسی شتابزده لوایح «گروه ویژه اقدام مالی» به مصلحت نظام نیست

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام - عکس از خبرگزاری صدا وسیما

ماجرای بررسی لوایح مربوط به «گروه ویژه اقدام مالی» یا همان «اف‌آی‌تی‌اف» در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنان در کش و قوس تایید و تکذیب است. 

امروز «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته که «بررسی شتابزده لایحه CFT «کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» را به مصلحت کشور نمی‌دانیم». به گزارش ایسنا محسن رضایی پس از نشست کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بررسی لوایح چهارگانه «اف‌آی‌تی‌اف» در مجمع، گفت:«دو مورد از این لوایح با کمترین اشکال در مجمع تصویب شد، اما دو مورد شامل کنوانسیون‌های پالرمو و CFT به علت ابهامات بسیاری که درباره آن مطرح بود، به حضور نمایندگان مجلس و دولت در جلسات مجمع نیاز داشت.»

رضایی با اشاره به مباحث مطرح در نشست کمیسیون و هم‌چنین تاکید بر وجود تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مدعی شد که «تعدادی از اعضا نگران هستند که با وجود این تحریم‌ها ممکن است از پیوستن کشورمان به این کنوانسیون‌های بین المللی سوءاستفاده و به معیشت مردم آسیب وارد شود».

ماجرای پیوستن ایران به کنوانسیون‌های مربوط به گروه ویژه اقدام مالی باعث بروز اختلافاتی بین دولتی‌ها و مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است و به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام «این گروه از اعضای مجمع معتقدند ما اکنون با دور زدن تحریم‌های ظالمانه، کشورمان را اداره می‌کنیم و اگر با پیوستن به اف‌ای تی اف، دشمن و به ویژه آمریکا از اطلاعات ما سوءاستفاده کنند، مشکلات اقتصادی بیشتر خواهد شد به همین علت از دولت پرسیده بودند که برای جلوگیری از سوءاستفاده چه تعبیری می‌اندیشند».

محسن رضایی البته به این نکته نیز اشاره کرد که «گروه دیگری از اعضای مجمع می‌گویند اگر به اف‌ای تی اف بپیوندیم مشکلی ندارد».

روز گذشته خبری منتشر شد که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواسته‌اند تا زمینه تصویب دو لایحه مربوط به ««اف‌ای‌تی‌اف» را در مجمع تشخیص مصلحت فراهم کند.

در این نامه آمده است: «با عنایت به تصویب لوایح ««اف‌ای‌تی‌اف» در دو مرحله در مجلس شورای اسلامی به اتفاق آراء بیم آن می‌رود با عدم تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام در آینده نزدیک کشور از این نظر در فهرست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» قرار گیرد.»

روز گذشته هم «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» هشدار داد و گفت که «این اقدام ضربه سنگینی به اقتصاد کشور است».

واعظی با اشاره به اهمیت تصویب دو لایحه مربوط «اف‌ای‌تی‌اف» در مجمع تشخیص مصلحت نظام و با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی هر دو لایحه دولت را در این زمینه تصویب کرده‌ و شورای نگهبان نیز به وظیفه خود عمل کرده است، گفت: «متأسفانه یک سال است که این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلایل مختلف معطل مانده است». به گفته محمود واعظی «شرایط کنونی کشور به واسطه تحریم‌های ظالمانه بسیار سخت و دشوار است».

از سوی دیگر «سعید جلیلی» عضو تشخیص مصلحت نظام و از چهره‌های سیاسی نزدیک به اصول‌گرایان با اشاره به موضوع تصویب و یا رد لوایح «اف‌آی‌تی‌اف» مدعی شده که «این نهاد پا را فراتر گذاشته و عنوان کرده است که حتی مصوبه مجلس در این باره را قبول ندارد و خواهان اصلاح آن است؛ هفت تقاضای جدید را هم مطرح کرده است که تصویب پالرمو و CFT تنها یکی از این تقاضاهاست. نمی شود اقدامات ایران مشخص، دقیق و سروقت انجام شود اما طرف مقابل نسیه هم عمل نکند!»

جلیلی که از مخالفان جدی پیوستن جمهوری اسلامی به «اف‌آی‌تی‌اف» است پیش از این هم با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر درخواست از ایران برای پیوستن به دو کنوانسیون پالرمو و سی‌اف‌تی گفته بود که « پمپئو می‌گوید این دو لایحه باید بدون تاخیر تصویب شود و کسانی در داخل همان خواسته را پژواک می‌دهند».

زمان زیادی از مهلت چهارماهه جمهوری اسلامی ایران برای تصمیم‌گیری درباره تصویب لوایح مربوط به «گروه ویژه اقدام مالی» باقی نمانده است. با پایان یافتن این مهلت، جمهوری اسلامی ایران در کنار«کره شمالی» در لیست سیاه «گروه ویژه اقدام مالی» قرار می‌گیرد. 

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصرانه بر تصویب این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت اصرار دارند و در مقابل نمایندگان نزدیک به جریان اصول‌گرا در مجلس توافق نظر دارند که تصویب این لوایح به ضرر جمهوری اسلامی ایران است. 

بیشتر از