یک پژوهشگر دانشگاهی اسرائیلی-روس در بازداشت کتائب حزب‌الله

اسرائیل دولت عراق را مسئول حفظ جان الیزابت تسورکف خواند

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نوشت که یک پژوهشگر اسرائیلی-روس، که چند ماه است در عراق مفقود شده است، در بازداشت گروه مسلح «کتائب حزب‌الله» مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

دفتر بنیامین نتانیاهو با انتشار بیانیه‌ای در روز چهارشنبه اعلام کرد که «الیزابت تسورکف هنوز زنده است». دولت اسرائیل در این بیانیه «فقط دولت عراق را مسئول حفظ امنیت جانی» این پژوهشگر خواند.

در این بیانیه آمده است که این پژوهشگر به ابتکار شخصی‌اش، بدون نشان دادن گذرنامه اسرائیلی، با گذرنامه روسی‌اش برای کار کردن روی رساله دکتری و پژوهش‌های دانشگاهی به عراق رفته است.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این زن اسرائیلی برای کار کردن روی یکی از پروژه‌های دانشگاه پرینستون وارد عراق شده است.

یک منبع اطلاعاتی عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است که این پژوهشگر روز ۲۳ مارس گذشته، در آغاز ماه رمضان، به بغداد پایتخت عراق رفته است. با این حال، یک دیپلمات غربی به این خبرگزاری گفته است که تسورکف چند ماه قبل، در دسامبر سال ۲۰۲۲، به عراق سفر کرده است.‌

الیزابت تسورکف، که به زبان‌های انگلیسی، عبری، روسی و عربی صحبت می‌کند، برای تحلیلگران جنگ سوریه نامی شناخته‌شده است.

او به‌دلیل تماس‌های شخصی‌اش با فعالان حزب‌های مخالف اسد و فرماندهان گروه‌های افراطی، از جمله در ارتش آزاد سوریه (FSA) و جبهه النصره وابسته به القاعده، که بعدها به هیئت تحریر الشام تغییر نام داد، گزارش‌های زیادی در ارتباط با رخدادهای سوریه تهیه کرده است.‌

او در همه گزارش‌های دانشگاهی‌اش گروه‌های اسلام‌گرای افراطی مخالف اسد در سوریه را «شورشیان میانه‌رو» معرفی کرده است.

این پژوهشگر خود را مخالف سیاست‌های اسرائیل در برخورد با فلسطینی‌ها توصیف می‌کند، با این حال، در سال ۲۰۰۶ در ارتش اسرائيل خدمت کرده است.

کتائب حزب‌الله یکی از گروه‌های مسلح قدرتمند عراقی وابسته به حشد الشعبی است.

شبه‌نظامیان حشد الشعبی خودشان یکی از مهم‌ترین گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در یک دهه گذشته بوده‌اند.

حشد الشعبی در مبارزه با نظامیان آمریکا در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ و پس از آن در جنگ علیه داعش، بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، نقش مهمی در عراق داشته است.

رهبر این گروه ابومهدی المهندس بود. او در جریان حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه عراق، همراه با قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در سوم ژانویه سال ۲۰۲۰ کشته شد.

برخی از نیروهای حشد الشعبی در جنگ سوریه در کنار نیروهای ایرانی به ارتش بشار اسد کمک کرده‌اند.

بیشتر از جهان