سوئیس و اتریش به پروژه پدافند اروپایی با موشک‌های اسرائیلی می‌پیوندند

این دو کشور مستقل عضو ناتو نیستند، اما اکنون به «پروژه سپر آسمان اروپا» خواهند پیوست

موشک ضد بالستیک «آرو۳» اسرائیلی در پایگاه نیروی هوایی هاتزر اسرائیل، ۲۵ فوریه ۲۰۱۶- GIL COHEN-MAGEN / AFP

مقام‌های سوئیس روز سه‌شنبه گفتند که این کشور قصد دارد در پروژه پدافند هوایی اروپایی، که در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین اجرا می‌شود، مشارکت کنند. خبرگزاری آسوشیتدپرس ضمن اعلام این خبر یادآوری کرد که سوئیس پس از اتریش دومین کشوری است که با وجود داشتن سیاست بی‌طرفی در روابط خارجی به «پروژه سپر آسمان اروپا» می‌پیوندد که سال گذشته آلمان آن را راه‌اندازی کرد. سوئیس و اتریش از معدود کشورهای غرب اروپا به‌شمار می‌روند که عضو ائتلاف ناتو نشده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ویولا امهرد، وزیر دفاع سوئیس و همتای اتریشی‌اش کلودیا تنر روز جمعه در برن، پس از دیدار با بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، یادداشت تفاهم مشترکی در این مورد امضا خواهند کرد.

این پروژه از عناصر غیراروپایی همچون سامانه‌ «آرو۳» (هِتز۳) اسرائیل و پاتریوت آمریکا بهره می‌برد و همین باعث انتقاد فرانسه شده است. در عین حال، رسانه‌های اسرائیلی توجه ویژه‌ای به این خبر نشان داده‌اند. روزنامه «تایمز آو اسرائيل» به استفاده این پروژه از سامانه «آرو۳» اسرائیل اشاره کرد. این سامانه ضدبالستیک با همکاری مشترک آمریکا و اسرائیل ساخته شده است و با هدایت مشترک اداره پدافند موشکی آمریکا و نهاد «هما» در وزارت دفاع اسرائیل اداره می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سامانه قابلیت متوقف کردن موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در خارج از جو زمین را دارد و گستره عمل آن تا ۲۴۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. پیش از این، مقام‌های اسرائیلی گفته بودند که «آرو۳» قابلیت ضدماهواره‌ای دارد که منحصربه‌فرد است. رسانه‌های جمهوری ‌آذربایجان و اسرائیل در جریان کشمکش‌های دو سال پیش آذربایجان و ایران گفته بودند که باکو به فکر خرید این سامانه است.

پروژه «سپر آسمان» نخستین بار در ماه اوت سال گذشته با پیشنهاد اولاف شولتز، صدراعظم سوسیال دموکرات آلمان، آغاز به کار کرد. هدف این پروژه هماهنگ کردن تلاش‌های متعدد و مجزای کشورهای اروپایی برای مقابله با حمله‌های احتمالی هوایی یا موشکی است. ائتلاف ناتو پیش از این سامانه‌های پدافند هوایی مجزایی داشت و پروژه جدید قرار است مکملی بر این سامانه‌ها باشد.

برای سوئیس و اتریش که عضو ناتو نیستند این پروژه اهمیت دوچندانی دارد. اما این دو کشور تاکید کرده‌اند که پیوستن به این پروژه به معنای مشارکت در تخاصم‌های نظامی بین‌المللی نخواهد بود.

سوئد نیز دیگر کشور بیرون از ناتو است که به این پروژه پیوسته است. البته این کشور خواهان عضویت در ناتو است و عضویتش را همه کشورهای ناتو به‌جز ترکیه تایید کرده‌اند. تا به حال، در مجموع ۱۷ کشور به این پروژه پیوسته‌اند که بریتانیا از مهم‌ترین آن‌ها است.

بیشتر از جهان