روسیه:‌ هیچ دلیلی برای تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین وجود ندارد

روسیه از تحقق پیدا نکردن وعده‌ها مبنی بر رفع موانع صادرات غلات و کودهای شیمیایی خود، شکایت دارد

انتظار کشتی‌های تجاری برای عبور از تنگه بسفر در استانبول- REUTERS/Umit Bektas

وزارت امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه (۴ ژوئیه)، دو هفته قبل از انقضای قراردادی که به اوکراین اجازه می‌دهد علی‌رغم وضعیت جنگی، غلات را از بنادر دریای سیاه صادر کند، اعلام کرد که هیچ مبنایی برای تمدید توافق صادرات غلات اوکراین از مسیر دریای سیاه وجود ندارد.

وزارت خارجه روسیه درباره این موضوع گفت: «بدیهی است که هیچ دلیلی برای ادامه بیشتر «ابتکار دریای سیاه» که در ۱۷ ژوئیه منقضی می‌شود، وجود ندارد.»

به گزارش رویترز، این وزارتخانه همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که روسیه دست به هر اقدامی خواهد زد تا همه کشتی‌های مشمول این قرارداد بتوانند قبل از انقضای این قرارداد در ۱۷ ژوئیه، دریای سیاه را ترک کنند.

روسیه از مدت‌ها پیش تهدید کرده بود که از این توافق خارج خواهد شد و از تحقق پیدا نکردن وعده‌ها مبنی بر رفع موانع صادرات غلات و کودهای شیمیایی خود، شکایت داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسکو در اواسط ماه مه با تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین به مدت دو ماه موافقت کرد، اما از آن زمان تاکنون بارها گفته است که هیچ مبنایی برای تمدید مجدد آن در این ماه نمی‌بیند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود گفت که طرح دریای سیاه، غلات اوکراینی را به کشورهایی با «تغذیه خوب» تحویل داده اما نتوانسته است به کشورهایی که در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین که به این غلات نیاز دارند، کمک کند.

به گزارش رویترز، پنج کشور فقیر شامل اتیوپی، یمن، افغانستان، سودان و سومالی، تنها ۲.۶ درصد از غلات حمل‌شده را دریافت کرده‌اند. در همین حال، وضعیت صادرات غلات و کود روسیه بدتر شده است و روسیه از آنچه موانع بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی این کشور می‌نامد، انتقاد کرده است.

روسیه می‌گوید هیچ پیشرفتی در یک سری از خواسته‌هایی که مطرح کرده، از جمله اتصال مجدد بانک کشاورزی دولتی‌اش به سیستم پرداخت بین‌المللی (سوئیفت)، مشاهده نکرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در اظهارنظری جداگانه پیشنهاد اتحادیه اروپا برای ایجاد یک شعبه ویژه این بانک را که می‌تواند در سوئیفت پذیرفته شود، «غیرقابل اجرا» توصیف کرد.

تمدید توافق صادرات غلات اوکراین در ماه مه، به بیش از ۳۰ میلیون تن غلات اوکراینی اجازه صادرات داد که بیش از نیمی از آن به کشورهای در حال توسعه صادر می‌شود. چین، اسپانیا و ترکیه بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان غلات اوکراین‌‌اند و به همین دلیل، روسیه می‌گوید مواد غذایی به فقیرترین کشورها فرستاده نمی‌شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در آن زمان گفت که ذرت اوکراینی برای خوراک دام به کشورهای توسعه‌یافته صادر شده است، در حالیکه «اکثریت» غلات خوراکی برای مردم، به اقتصادهای نوظهور انتقال یافته است.

گوترش همچنین در ماه مه به خبرنگاران گفت اگر «بخش معناداری» از محموله‌ها به کشورهای توسعه‌یافته ارسال شود، «تاثیر مثبتی برای همه کشورها دارد، زیرا قیمت‌ها را پایین می‌آورد» و وقتی قیمت‌ها پایین بیاید، همه سود می‌برند.

بیشتر از جهان