خبرهای ضدونقیض درباره مرگ دو فرمانده ارشد سپاه

مقام‌های رسمی مرگ دو فرمانده ارشد سپاه را تکذیب کرده‌اند

علی فضلی پس از انتخابات سال 1388 در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته است - عکس از خبرگزاری تسنیم

برخی رسانه‌ها در روزهای گذشته از مرگ دو فرمانده ارشد سپاه خبر داده‌اند. این دو نفر، علی فضلی، جانشین سابق فرمانده بسیج و رییس کنونی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین، و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران هستند.

خبرها در مورد مرگ علی فضلی پس از آن منتشر شد که او به دلیل بیماری در بیمارستانی در تهران بستری شد. گفته می‌شود این فرمانده ارشد سپاه به بیماری سرطان خون مبتلاست. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، دلیل بیماری او را «عوارض جراحات زمان جنگ» اعلام کرده و با تکذیب خبر مرگ او نوشته که سردار فضلی برای انجام پیوند مغز استخوان در بیمارستان بستری است.

این خبرگزاری تصویری نیز از عیادت سردار سلامی، فرمانده سپاه، ازعلی فضلی منتشر کرده و نوشته که این عیادت در روز 30 آذرماه انجام شده است. در متن خبر، مرگ این فرمانده ارشد سپاه تکذیب و اعلام شده که او در حال گذراندن دوره درمان است.

علی فضلی به دلیل نقشش در سرکوب اعتراض‌های مردمی پس از انتخابات سال 1388 در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته است. آمریکا نیز در سال 1391 او را به دلیل نقض گسترده حقوق‌بشر و نقشش در سرکوب مردم ایران به فهرست تحریم‌های خود افزود.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

خبر مرگ دومین فرمانده ارشد سپاه نیز پس از حمله جنگنده‌های اسرائیل به مواضعی در نزدیکی زینبیه در دمشق منتشر شد. شامگاه روز اول دی‌ماه، هواپیماهای اسرائیلی نقاطی از محله عقربه، در پایتخت سوریه را بمباران کردند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده که در نتیجه این حمله تعدادی از نیروهای نظامی کشته شده‌اند که در میان آن‌ها دست‌کم سه نفر ایرانی بوده‌اند.

پس از تایید این حمله از سوی خبرگزاری رسمی سوریه، گزارش‌هایی از مرگ یک فرمانده ارشد ایرانی منتشر شد. فرمانده ارشد ایرانی مورد اشاره در این گزارش‌ها، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سردار حاجی‌زاده از سال 1388 و پس از تشکیل نیروی هوافضا در مجموعه سپاه، فرمانده این نیرو بوده است. بخش پهپادی و موشکی از زیرمجموعه‌های این نیرو است. توسعه فن‌آوری موشکی یکی از موارد اختلافی ایران و اتحادیه اروپا و آمریکا بوده است. در سال‌های گذشته بارها اخباری از انتقال موشک و فن‌آوری ساخت آن‌ها به نیروهای معارض در یمن، حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی در فلسطین منتشر شده است. ایران همواره به شکل رسمی این اخبار را تکذیب کرده است هر چند آیت‌الله خامنه‌ای در دونوبت اعلام کرده که جمهوری اسلامی از هیچ کمکی به نیروهای مقاومت در منطقه دریغ نمی‌کند.

رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی سپاه، امروز خبر مرگ حاجی‌زاده را تکذیب کرده و گفته است: «سردار حاجی‌زاده در سلامتی کامل در حال انجام مأموریت‌های جاری محوله هستند.»

رمضان شریف گفته که مرگ سردار حاجی‌زاده «آرزوی باطل و شیطانی دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران» است.

هنوز خبر یا تصویر جدیدی از سردار حاجی‌زاده در رسانه‌ها منتشر نشده است و آخرین عکس و خبر مربوط به او به روز 28 آذرماه بازمی‌گردد.

از ابتدای ناآرامی‌ها در سوریه و عراق، چند فرمانده ارشد سپاه در این دو کشور کشته ‌شده‌اند. اگر خبر کشته شدن یک فرمانده ارشد سپاه در نتیجه حملات مستقیم اسرائیل تایید شود، می‌تواند تنش میان تهران و تل‌آویو را به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش دهد. مقامات اسرائیلی تاکنون واکنشی به انتشار خبر مرگ سردار حاجی‌زاده یا دیگر فرمانده ارشد سپاه نشان نداده‌اند.

بیشتر از