چشم استانبول: تصاویری سحرآمیز از دوربین آرا گولر

تحریریه ایندیپندنت انگلیسی

زمانی گولر درباره ماهیت هنرش گفت:«به نظر من عکاسی نوعی جادوست که در آن لحظه‌ای از یک تجربه برای انتقال به نسل‌های آینده، ضبط می‌شود.»

کار معروف آرا گولر فقید، چشم استانبول، در آغاز یک تور جهانی در گالری ساچی در لندن به نمایش گذاشته شده است.

گولر که در اکتبر سال گذشته در سن نود سالگی درگذشت، به عنوان یکی از برجسته‌ترین خبرنگاران عکاس در جهان شناخته می‌شود. او برای نشریاتی چون تایم لایف، پاری ماچ و مگنوم فوتوز کار می‌کرد. گولر در سال ۱۹۶۲، موفق به ربودن جایزه بین‌المللی «استاد لایکا» و در سال ۱۹۹۹، جایزه «عکاس قرن» از ترکیه شد.

گولر نه تنها سال‌ها لحظات زندگی روزمره طبقه کارگر را عکاسی کرد بلکه به عنوان یک عکاس پرتره، تصویر اغلب شخصیت‌های معروف و بانفوذ جهان را هم در لحظاتی عاری از تشریفات ضبط کرد. زمانی گولر درباره ماهیت هنرش گفت:«به نظر من عکاسی نوعی جادوست که در آن لحظه‌ای از یک تجربه برای انتقال به نسل‌های آینده، ضبط می‌شود.»

نمایشگاه لندن نه تنها بر تصاویر چشمگیر استانبول تأکید دارد، بلکه مناظر آناتولی و دیگر نقاط جهان را هم شامل می‌شود. از آن گذشته، پرتره شخصیت‌هایی تاریخی از جمله پیکاسو، دالی، آشیک ویسل و نظیم حکمت هم به نمایش گذاشته شده است. در نمایشگاه لندن همچنین می‌توان پرتره‌هایی از جان برگر، آلفرد هیچکاک، برتراند راسل، و وینستون چرچیل هم دید که نماینده جنبه‌هایی از تاریخ و فرهنگ بریتانیا هستند.

نشریه عکاسی بریتانیا، گولر را یکی از هفت عکاس بزرگ جهان توصیف کرده است. این نمایشگاه به ابتکار دولت ترکیه برگزار می‌شود. آلن دانکن، وزیر امور اروپای بریتانیا و امت یالچین، سفیر ترکیه در این کشور، به اتفاق نمایشگاه را در گالری ساچی افتتاح کردند. هرچند گولر یکی از برجسته‌ترین عکاسان جهان شناخته می‌شود، اما او خود را هرگز به چشم یک هنرمند نگاه نکرد.

«او خود را یک تاریخ‌دان تصویری می‌دید. گولر رنج و مشقت انسان‌ها را در قلب تاریخ مصور خود گذاشت که تصاویر سیاه و سفید استانبول شلوغ و پر رفت و آمد پیش از دوره اتوموبیل نمونه آن است.»

پس از لندن، کارهای گولر در اواخر ماه مه در گالری پولکای پاریس به نمایش گذاشته خواهد شد. سومین نمایشگاه در اواخر ماه ژوئن و هم زمان با کنفرانس سران جی بیست در ژاپن، در معبد توفوکوجی در کیوتو برگزار می‌شود. چهارمین محل نمایش در موزه ملی اسمیتسونین نیویورک و بخش آثار سرخ پوستان آمریکا در اواخر سپتامبر خواهد بود که بازدید کنندگان بسیاری دارد. نمایشگاه بعدی در اواخر سال میلادی در موزه تراسته وروه در شهر رم و آخرین آن، در سال آینده میلادی در سفارتخانه ترکیه در موگادیشو خواهد بود.

نمایشگاه آرا گولر در لندن در گالری ساچی تا پنجم ماه مه ادامه خواهد داشت.

© The Independent

بیشتر از زندگی