مخابرات با وجود فروش دارایی‌هایش، معوقات بازنشستگان را نداد

گروهی از بازنشستگان شرکت مخابرات روز دوشنبه در سیزده شهر ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند

گروهی از بازنشستگان شرکت مخابرات روز دوشنبه در سیزده شهر ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند. بر اساس گزارش‌ها، بازنشستگان مخابرات در شهرهای زنجان، شهرکرد، تبریز، ارومیه، بروجرد، اهواز، ساری، سنندج، اصفهان، اراک، خرم آباد، بندرعباس و ایلام در مقابل ساختمان شرکت مخابرات این شهرها، تجمع اعتراضی برگزار کردند. بازنشستگان معترض خواستار اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی و همچنین رفع مشکلات بیمه درمانی شدند.

بازنشستگان شرکت مخابرات در ماه‌های اخیر هر هفته حداقل یک بار به‌طور هم‌زمان در شهرهای مختلف تجمع کرده‌اند، اما تاکنون پاسخی نگرفته‌اند. کاهش سهم بیمه تکمیلی از ۵۰ به ۲۰ درصد مانند سابق و پرداخت مزایای رفاهی و سهم خواربار از دیگر خواسته‌های بازنشستگان است.

آن‌ها خواستار اجرای آیین‌نامه استخدامی و پرسنلی مصوب سال ۱۳۸۹ شرکت مخابرات، برقراری مجدد بیمه تکمیلی و پرداخت مزایای رفاهی‌اند؛ مصوبه‌ای که ۱۳ سال است آن‌ها منتظر اجرایی شدن آن‌اند. این در حالی است که شرکت مخابرات به بهانه کمبود نقدینگی، از اجرای آیین‌نامه استخدامی و پرسنلی مصوب سال ۱۳۸۹ شرکت مخابرات سر باز زده و با همین دستاویز بیمه تکمیلی کارگران را نیز قطع کرده است و از پرداخت مزایای رفاهی بازنشستگان هم امتناع می‌کند.

طی روزهای گذشته، رئیس‌ هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارگری مخابرات استان قم در نامه‌ای خطاب به رئیس هیئت‌مدیره مخابرات، خواستار پرداخت مطالبات کارکنان شاغل و بازنشسته شده بود. این نامه در حالی نگاشته شد که اداره مخابرات قم با وجود فروش دارایی‌هایش به بهانه پرداخت معوقات بازنشستگان کماکان نتوانسته است مطالبات آن‌ها را اجرایی کند. میثم باقری در این نامه اعلام کرد که علیرغم وعده‌های داده‌شده مبنی بر به‌روزرسانی کمک‌هزینه‌های رفاهی و مناسبتی درسال ۱۴۰۱ در صورت موافقت رگولاتوری با افزایش تعرفه هیچ تاثیری درپرداخت مطالبات از جمله اقساط کمک‌هزینه‌های رفاهی سال‌های ۹۲ تا ۹۷.۶ دوره پاداش بهره‌وری، معوقات احکام حق جذب سال ۹۹ و پرداخت به‌روز کمک‌هزینه‌های رفاهی و مناسبتی بر مبنای آئین‌نامه استخدامی و پرسنلی مصوب سال ۸۹ هیئت‌مدیره مخابرات نداشت.

این فعال صنفی در این نامه با اشاره به اینکه به‌تازگی در مخابرات استان قم یک ملک تجاری به ارزش تقریبی ۱۳۰ میلیارد ریال فروش رفت، نوشت: «اکنون با فروش ملک مذکور انتظار حداقلی کارکنان شاغل مخابرات قم از مدیریت ارشد این است که در راستای بازسازی و ترمیم انگیزه کارکنان و برقراری عدالت بین کارکنان شاغل و بازنشسته بخشی از مطالبات مذکور و از جمله بدهی ۸ میلیارد تومانی به صندوق پس‌انداز کارکنان و همچنین ۵٪ سهم صندوق پس‌انداز مذکور از فروش ملک یادشده مطابق با مصوبه ۲۰۴۵ مجمع عمومی صاحبان سهام مخابرات پرداخت گردد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، دولت بارها وعده داده بود که مطالبات بازنشستگان شرکت مخابرات را پرداخت خواهد کرد. زارع‌پور، وزیر ارتباطات، پیش از این گفته بود که «بر اساس اعلام مدیران شرکت مخابرات ایران در ۱۱ استان نسبت به تسویه مطالبات بازنشستگان این شرکت اقدام شده است و متعهد شده‌اند در مابقی استان‌ها نیز این تسویه‌ها انجام شود». هرچند هنوز اظهارات او را بازنشستگان تایید نکرده‌اند و پرداخت تمامی مطالبات آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، نیز پیش از آغاز سال جدید وعده داده بود که از محل فروش بخشی از دارایی‌های این شرکت، مطالبات این بازنشستگان پرداخت می‌شود. با گذشت بیش از سه ماه از این وعده، با وجود فروش دارایی این شرکت در قم کماکان بازنشستگان این استان از پرداخت نشدن تمام و کمال مطالباتشان گلایه دارند.

مجید سلطانی اسفند ماه گذشته در رابطه با بدهی این شرکت به بازنشستگان گفته بود: «بحث بازنشستگان مخابرات موضوع قدیمی است و بنده مجری مصوبات هیئت‌مدیره هستم و خارج از تصمیم هیئت‌مدیره نمی‌توانم تصمیم بگیرم و ما هزینه‌ها و مطالبات بازنشستگان را در بودجه‌های سالانه دیده‌ایم و اگر قرار بر پرداخت نکردن بود در بودجه پیش‌بینی نمی‌شد.»