تلاش طالبان برای کمک به رفع کمبود انرژی در پاکستان

پاکستان با بحران کمبود گاز مایع و مواد نفتی مواجه است و امید دارد بخشی از این کمبود را از کشورهای آسیای میانه، از جمله ترکمنستان، و از طریق افغانستان رفع کند

طالبان می‌خواهند که مسیر ترانزیت گاز و نفت ترکمنستان به آسیایی جنوبی بدل شوند_Shah Khalid / AP

پاکستان با بحران کمبود انرژی برق و سوخت مواجه است و حکومت طالبان قصد دارد در مسیر حل این بحران به دولا این کشور کمک کند. 

دفتر ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، اعلام کرد کمیته ملی ترانزیت این گروه، طرح ترانزیت گاز و مواد نفتی ترکمنستان به پاکستان را از طریق افغانستان، تایید کرده است.

در بیانیه این دفتر آمده که طرح انتقال گاز را در یک دوره آزمایشی از طریق کامیون‌ها منظور کرده‌اند وهدف این طرح را توسعه اقتصادی و تقویت ترانزیت اعلام کرده‌اند.  

در بیانیه دفتر ملا برادر همچنین آمده است که با ترانزیت گاز و مواد نفتی از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی، زمینه برای رشد ترانزیت در افغانستان فراهم می‌شود و فرصت‌های شغلی نیز بیشتر خواهد شد.  

همزمان، وزارت صنعت و تجارت طالبان، از بازرگانانی که در زمینه حمل‌و‌نقل مواد نفتی و گاز مایع فعالیت دارند، خواست به‌منظور تکمیل اسناد خود، به این وزارتخانه رجوع کنند.  

این وزارتخانه در بیانیه‌ای نوشت ترانزیت مواد نفتی و گاز مایع از طریق افغانستان به پاکستان، باعث افزایش عواید و تقویت عرصه بازرگانی خواهد شد.  

پاکستان با بحران کمبود گاز مایع و مواد نفتی مواجه است و امید دارد بخشی از این کمبود را از کشورهای آسیای میانه، از جمله ترکمنستان، و از طریق افغانستان رفع کند. هفته گذشته نخستین محموله نفت خام روسیه وارد پاکستان شد. روسیه نفت خام را با تخفیف به پاکستان می‌فروشد. مقام‌های پاکستانی می‌کوشند از کانال‌های مختلف، نیاز این کشور را به نفت و گاز برطرف کنند.  

طالبان و پاکستان روابط نزدیکی دارند و یکی از عوامل به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، پاکستان دانسته می‌شود. مقام‌های حکومت طالبان در طول ۲۲ ماه حاکمیت اخیر خود بر افغانستان کوشیده‌اند سطح روابط اقتصادی افغانستان را با پاکستان گسترش دهند و از جمله، تسهیلات زیادی برای صادرات ذغال‌سنگ از افغانستان به پاکستان فراهم کرده‌اند تا بخشی از کمبود انرژی سوختی این کشور را رفع کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخشی از مواد نفتی و گاز مایع کشورهای آسیای میانه از طریق ایران وارد افغانستان می‌شود، اما طالبان فقط به نفت و گاز مایع ترکمنستان اجازه ترانزیت به پاکستان می‌دهند. گمان می‌رود این اقدام طالبان، باعث جلب توجه بیشتر واردکنندگان مواد نفتی و گاز مایع به ترکمنستان شود.  

توافقنامه تاپی یا پروژه خط انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند، در دوران حکومت پیشین افغانستان امضا شد، اما هنوز عملی نشده است. حکومت طالبان در دیدار با مقام‌های ترکمنستان کوشیده است که زمینه را برای اجرای این پروژه کلان اقتصادی منطقه فراهم کند، اما هنوز موفق نشده است. در دوران حکومت پیشین افغانستان، تهدیدهای امنیتی و حضور طالبان در استان‌های غربی و جنوبی کشور، باعث شده بود اجرای پروژه تاپی با مشکل مواجه شود.  

در حال حاضر گمانه‌زنی‌ها بر این است که طالبان می‌کوشند، با حداکثر توان خود، زمینه را به‌منظور اجرای پروژه تاپی فراهم کنند تا از یک‌سو عواید این پروژه را به جیب بزنند، و از سوی دیگر، به حل چالش انرژی در پاکستان، در مقام یکی از متحدان خود، کمک کنند.   

حکومت طالبان را هنوز هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است و بیشتر مقام‌های ارشد این گروه تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارند. حکومت طالبان با بحران شدید مالی مواجه است و به همین دلیل، تلاش می‌کند با ارائه داوطلبانه حق استخراج معادن و افزایش ترانزیت، به برخی  مشکلات مالی خود غلبه کند.  

طالبان در قیاس با حکومت پیشین، عواید مالیاتی را در گمرکات افغانستان افزایش داده‌اند. بازرگانان ادعا می‌کنند اینک باید مالیات بیشتری بپردازند و برای کاهش نرخ مالیات، نمی‌توانند به طالبان اعتراض کنند.

بیشتر از اقتصاد