ادامه تلاش‌ها برای نجات دادن پناه‌جویان در آب‌های جزایر قناری

۵۸ درصد از کل جمعیت کنونی پناهندگان جهان، فقط به‌علت جنگ و درگیری و خشونت‌های نظامی آواره شده‌اند

گارد ساحلی اسپانیا روز جمعه اعلام کرد توانسته است ۱۶۸ پناه‌جو را در نزدیکی جزایر قناری از مرگ نجات دهد.

پیشتر، دو مرکز کمک به پناه‌جویان اعلام کرده بودند در اثر واژگون شدن قایق در نزدیکی جزایر قناری، در اقیانوس اطلس، دست‌کم ۳۰ تن از پناه‌جویان به‌احتمال زیاد غرق شده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان شامگاه جمعه ۲۳ ژوئن (دوم تیر) در گزارشی به‌نقل از هلنا مالنو، از مسئولان سازمان پناه‌جویی «واکینگ بوردر»، نوشت: «برآورد می‌شود ۳۷ تن، از جمله چهار زن و یک نوزاد، در آب‌های جزایر قناری غرق شده‌ باشند.»

تعداد سرنشینان این قایق هنوز مشخص نیست، اما گارد ساحلی مراکش نیز روز جمعه اعلام کرد توانسته است ۲۴ پناه‌جو را نجات دهد.

جزایر قناری، در سواحل غرب آفریقا در اقیانوس اطلس، مقصد پناه‌جویانی شده است که سعی می‌کنند از این مسیر خود را به خاک اسپانیا برسانند. عده کمتری از پناه‌جویان نیز از مسیر دریای مدیترانه خود را به اروپا می‌رسانند.

هم‌زمان، مرکز هماهنگی نجات مشترک جزایر شرق مدیترانه روز جمعه اعلام کرد ۲۹ مرد، پنج زن، و ۱۱ کودک سوری را از خطر غرق شدن در آب‌های قبرس نجات داده است.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه ۲۳ ژوئن (دوم تیر) در گزارشی به‌نقل از مقام‌های دولتی قبرس نوشت که شمار پناه‌جویان در پنج ماه نخست سال جاری میلادی، نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۶۰ درصد بیشتر شده است.

اخبار غرق شدن یا نجات یافتن پناه‌جویان در آب‌های دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس در حالی منتشر می‌شود که روز سه‌شنبه همین هفته، ۲۰ ژوئن، روز جهانی پناهندگان بود.

داده‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد که هفته پیش منتشر شد نشان می‌دهد که شمار آوارگان و پناه‌جویان جهان به رکورد بی‌سابقه ۱۱۰ میلیون تن رسیده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فقط در سال گذشته میلادی، ۱۹ میلیون نفر مجبور شدند خانه و محل زندگی خود را ترک کنند. جنگ در اوکراین، تداوم درگیری‌ها در مناطق متعدد جهان، از جمله در سوریه و سودان، فقر شدید، نابرابری اقتصادی، و تشدید بحران‌های زیست‌محیطی، از عوامل اصلی افزایش شمار پناه‌جویان در جهان است.

طبق داده‌های سازمان ملل متحد، شمار پناه‌جویان اوکراینی از ۲۷هزار ۳۰۰ در پایان سال ۲۰۲۱، به پنج میلیون ۷۰۰ هزار در پایان سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

در همین حال، حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تن فقط در داخل مرزهای کشورها، به‌طور مشخص در اتیوپی، میانمار، سوریه، موزامبیک، و جمهوری دموکراتیک کنگو جابه‌جا شده‌‌اند.

بر اساس داده‌های گزارش سالانه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، ۵۸ درصد از کل جمعیت کنونی پناهندگان جهان، معادل بیش از ۶۲ میلیون نفر، فقط به‌علت جنگ و درگیری و خشونت‌های نظامی آواره شده‌اند.

بر اساس ارزیابی‌های سازمان‌های بین‌المللی، بیش از نیمی از کل پناه‌جویان جهان فقط از سه کشور سوریه (۶.۵ میلیون)، اوکراین (۵.۷ میلیون)، و افغانستان (۵.۷ میلیون) آمده‌اند.

همچنین، یافته‌های آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که کشورهای فقیر یا در حال‌ توسعه همچنان میزبان اصلی موج پناه‌جویان و آوارگان‌اند.

بیشتر از جهان