۷۸ شهروند افغانستان و پاکستان در میان غرق شدگان کشتی در یونان

یونان از مسیرهای اصلی عبور مهاجران به اتحادیه اروپا است و شمار زیادی از افراد در مسیر رسیدن به اروپا در آب‌های این کشور غرق می‌شوند

سفارت افغانستان در شهر رم ایتالیا دوشنبه، ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد)، اعلام کرد که ۷۸ شهروند افغانستان و پاکستان، در میان جان‌باختگان حادثه غرق شدن کشتی حامل پناهجویان در سواحل یونان‌اند.   

در بیانیه این سفارت با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی شده است، اما مشخص نشده است که شمار دقیق کشته‌شدگان این حادثه چقدر است.  

در بیانیه این سفارت آمده است: «بر اساس گمانه‌زنی‌ها بین ۴۰۰ الی ۷۵۰ نفر در این کشتی سوار بودند. از مقام‌های حکومت یونان و اتحادیه اروپا و آژانس‌های سازمان ملل متحد برای تلاش برای ماموریت نجات و درمان پزشکی دست‌کم ۱۰۴ سرنشین این قایق، قدردانی می‌کنیم.»  

در این بیانیه ذکر شده است که حکومت یونان به مناسبت وقوع این حادثه، سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.   

سفارت افغانستان در رم از کی‌ریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر، و الکسس سیپراس، رهبر مخالفان دولت یونان، نیز بابت تعویق کارزارهای انتخاباتی سپاسگزاری کرده است.  

این سفارت از شهروندان خواسته است که به قاچاقبران انسان اعتماد نکنند و جان خود را در راه سفر قاچاقی به اروپا به خطر نیندازند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهارشنبه هفته گذشته، مقام‌های یونان اعلام کرده بودند که در اثر واژگون شدن قایق حامل پناهجویان در آب‌های جنوب‌ غرب این کشور، ده‌ها تن غرق شده‌اند و هنوز هم شماری از سرنشینان این قایق ناپدیدند و جسدهای آنان یافت نشده است.   

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، به‌ دلیل جان‌باختن شماری از شهروندان این کشور در نتیجه واژگون شدن قایق حامل پناهجویان در آب‌های یونان، یک روز عزای عمومی اعلام کرده است.   

یونان از کشورهای عمده عبوری مهاجران به اتحادیه اروپا شمرده می‌شود و شمار زیادی از افراد در مسیر رسیدن به اروپا، در آب‌های این کشور غرق می‌شوند.  

اسفند گذشته، ده‌ها تن  از شهروندان افغانستان، ازجمله زنان و کودکان، در آب‌های جنوب ایتالیا غرق شدند. این شهروندان افغان با قایقی چوبی از ترکیه به سمت ایتالیا در حرکت بودند.  

فقر و بیکاری در افغانستان به بالاترین حد رسیده است و بسیاری از شهروندان به سفر قاچاقی به ایران، ترکیه و کشورهای اروپایی اقدام می‌کنند. متقاضیان سفر قاچاقی مجبورند مبالغ هنگفتی به قاچاقبران انسان بپردازند و در بسیار از موارد، در مسیر سفر با خطرهای مختلفی مواجه می‌شوند و در برخی مواقع جان خود را از دست می‌دهند.  شمار زیادی از نظامیان و کارکنان دولتی حکومت پیشین افغانستان نیز از ترس حمله‌های انتقام‌جویانه طالبان، می‌کوشند از طریق سفرهای قاچاقی خود را به کشورهای اروپایی و آمریکا برسانند. این سفرها نیز برای برخی از آنان خطر مرگ در پی دارد.

بیشتر از جهان