تشکیل پرونده قضایی برای حاضران در کنسرت گروه لیان

قوه قضاییه جمهوری اسلامی شادی حاضران در این کنسرت را «اقدام‌های هنجارشکنانه و غیرمتعارف» تعبیر کرده است

قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز ۲۹ خرداد اعلام کرد برای آن دسته از افرادی که در کنسرت گروه لیان در تالار رودکی تهران رقص و پایکوبی کردند، در دادسرای تهران پرونده قضایی تشکیل داده است.

این در حالی است که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو روز قبل در گفت‌وگو با رسانه‌ها، با کوچک و طبیعی خواندن حواشی ایجادشده در کنسرت گروه لیان، ادعا کرده بود: «یک جریان سیاسی در کشور به‌دنبال بزرگ‌نمایی برخی مشکلات طبیعی است که گاه در اجراها پیش می‌آید تا اقشار مختلف مردم را در این موضوع مقابل هم قرار دهند.»

گروه موسیقی لیان به سرپرستی محسن شریفیان در تاریخ ۲۳، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ خرداد در تالار رودکی تهران که پس از انقلاب، تالار وحدت نام گرفت، روی صحنه رفت و در مجموع میزبان دو هزار و ۸۰۰ علاقه‌مند به موسیقی جنوب ایران بود.

در تصاویری که از کنسرت روز ۲۵ خرداد گروه لیان در تالار رودکی منتشر شد، دیده شد که تعداد قابل‌توجهی از زنان تماشاگر بدون حجاب اجباری در این سالن حاضر شده‌اند و عده‌ای از زنان و مردان نیز هم‌زمان با اجرای موسیقی می‌رقصند؛ اتفاقی که موجب شد شامگاه ۲۶ خرداد و در آخرین اجرای گروه لیان، گروهی از نیروهای لباس‌شخصی و وابسته به بسیج به تماشاگران و هنرمندان گروه لیان در تالار رودکی حمله کنند و برخی از حضار را کتک بزنند.

حالا با وجود اینکه بسیاری از رسانه‌های وابسته به نظام جمهوری اسلامی مانند تسنیم و فارس حمله «عوامل خودسر» به کنسرت گروه لیان را که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشت، محکوم کرده‌اند، قوه قضاییه جمهوری اسلامی شادی حاضران در این کنسرت را «اقدام‌های هنجارشکنانه و غیرمتعارف» تعبیر کرده است.

مرکز رسانه قوه قضاییه شادی مردم را «ایجاد برخی وقایع در تالار وحدت» توصیف کرد و خبر داد که در این رابطه «بلافاصله در دادسرای تهران پرونده قضایی تشکیل شد».

پس از این بیانیه، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز ادعا کرد مسئولیت نظارت بر حجاب اجباری در جریان کنسرت‌ها با «برنامه‌گذاران و سالن‌های برگزاری» است و چنانچه  گروه‌ها و افراد از آن غفلت کنند، اقدام‌های قانونی برابر ضوابط به عمل خواهد آمد.

در بیانیه قوه قضاییه جمهوری اسلامی به حمله فیزیکی نیروهای وابسته به بسیج و معروف به حزب‌اللهی به نیروهای حراست تالار رودکی، شماری از مردم و همچنین نیروهای انتظامی حاضر در محل کنسرت هیچ اشاره‌ای نشده است.

حملات جدید این نیروها سابقه‌ای به درازای عمر نظام جمهوری اسلامی دارد و بدنه تندرو و وابسته به نهادهای امنیتی هرگاه در تعطیل کردن رسمی مراسم فرهنگی و هنری ناتوان شدند، دست به دامن این گروه‌های فشار شده‌اند.

اکنون دولتی سراسر «اصولگرا و انقلابی» در راس کار است و ادامه‌دار شدن حملات نیروهای تندرو با تفکرات طالبانی به کنسرت‌های موسیقی نشان‌دهنده وجود شکاف عقیدتی میان طیف وسیع نیروهای انقلابی و وابسته به حکومت جمهوری اسلامی است که اگرچه قبلا مقابل دولت‌های اصلاح‌طلب متحد بودند، حالا در اجرای سیاست‌های فرهنگی که دست‌کم موردرضایت بخشی از جامعه فعلی ایران باشد، به مشکل خورده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت و فرهنگ و ارشاد و همچنین نهادهای امنیتی مانند وزارت اطلاعات حالا می‌خواهند با برگزاری مراسم مختلف فرهنگی و طبیعی نشان دادن شرایط جامعه ایران، به دوران پیش از خیزش سراسری اخیر بازگردند، اما از طرفی عزم گروهی از زنان و مردان ایرانی که همچنان به مبارزه با حجاب اجباری مصمم‌اند و فرصت اعتراض‌های گروهی را از دست نمی‌دهند، کار را برای مقام‌های نظام تهران مشکل کرده است.

به همین دلیل نیز روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، روز ۲۸ خرداد، مسئولیت حمله به این کنسرت موسیقی در تهران را متوجه «افراد خودسر و آلت‌دست دشمن» دانست و نوشت که «خودسری‌ها» در حمله به این رویدادهای هنری «برای نظام هزینه‌زا خواهد بود».

مدیرعامل بنیاد رودکی هم که از سوی وزارت فرهنگ دولت رئیسی منصوب شده، در واکنش به این اتفاق گفت که «فردی شناخته‌شده» برای برهم زدن برنامه‌های هنری بیرون از تالار «هیاهو» به راه انداخت که با حضور ماموران نیروی انتظامی «تحت کنترل» قرار گرفت و برای او پرونده قضایی تشکیل می‌شود؛ ادعایی که بیانیه اخیر قوه قضاییه، صحت آن را در هاله‌ای از تردید فرو برده است.

پیش‌تر نیز انتشار عکسی از کنسرت موسیقی سالار عقیلی در سالن وزارت کشور در تهران که حضور پررنگ زنان بدون حجاب اجباری را به تصویر کشیده بود، باعث شد اجرای بعدی این خواننده در این تالار لغو شود؛ هرچند وزیر ارشاد اعلام کرد دلیل این اتفاق بروز «مشکلات فنی» در این سالن است و کنسرت‌های لغو شده در روزهای آینده برگزار خواهند شد.

هفته گذشته و در جریان کنسرت علیرضا قربانی، خواننده موسیقی سنتی ایرانی، در مجموعه سعدآباد تهران، هم عده‌ای از حاضران با سر دادن شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» به اعتراض‌ علیه نظام جمهوری اسلامی ادامه دادند.

پادشاه فقید ایران، محمدرضا شاه پهلوی و همسرش شهبانو فرح پهلوی در تاریخ ۳ آبان ۱۳۴۶ تالار رودکی را که پس از انقلاب ۱۳۵۷، تالار وحدت نام گرفت، افتتاح کردند. این تالار چندمنظوره که سال‌ها میزبان اجرای معروف‌ترین گروه‌های موسیقی جهان بود، به ابتکار شهبانو فرح پهلوی و برای اجرای نمایش‌های باله، اپرا و کنسرت‌های موسیقی ایرانی و اروپایی، ساخته شد و در روز افتتاح آن، سیمین غانم سمفونی «مرد من» را در آن اجرا کرد.

این تالار به نام شاعر پرآوازه ایران در قرن سوم هجری رودکی نامیده شد. تالار رودکی در خارج از ایران به نام Tehran Roudaki Hall Opera House شناخته می‌شد و سازمان باله ملی ایران نیز تا قبل از انحلال در سال ۱۳۵۸ در همین مجموعه فعالیت داشت.

بیشتر از موسیقی