وزیر خارجه بلژیک: گفت‌وگوها با عمان برای آزادی سایر زندانیان از ایران ادامه دارد

به‌گفته او، هفت سال است که برای آزادی احمدرضا جلالی، شهروند دوتابعیتی، از زندان‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌شود و این تلاش‌ها با وساطت سلطان‌نشین عمان همچنان ادامه دارد

حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک، در سفر به مسقط، پایتخت عمان (ژوئن ۲۰۲۳)- Twitter/@hadjalahbib

دو هفته بعد از آنکه دولت بلژیک اسدالله اسدی، دیپلمات پیشین وزارت خارجه جمهوری اسلامی، را در قبال آزادی دست‌کم چهار شهروند اروپایی تحویل مقام‌های سلطان‌نشین عمان داد تا به ایران بازگردد، حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک، که به عمان سفر کرده است به‌صراحت تایید کرد که طرح مبادله زندانیان با مقام‌های جمهوری اسلامی، همچنان در دستورکار بروکسل و مقام‌های اروپایی است و دولت عمان در این میان نقش واسطه را دارد.

به‌گفته وزیر خارجه بلژیک، هفت سال است که برای آزادی احمدرضا جلالی، شهروند دوتابعیتی، از زندان‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌شود و این تلاش‌ها با وساطت سلطان‌نشین عمان همچنان ادامه دارد.

داده‌های مقام‌های اروپایی نشان می‌دهد کامران قادری و مسعود مصاحب، شهروندان دوتابعیتی ایرانی-اتریشی، اولیویه فانده‌کاستیل، امدادگر ۴۲ ساله بلژیکی، و توماس کیمس، شهروند دانمارکی، همگی در ازای تحویل اسدا‌لله اسدی به ایران از زندا‌ن‌های جمهوری اسلامی آزاد شدند.

اسدالله اسدی به اتهام جرایم تروریستی در بلژیک محاکمه و دوران محکومیت خود را می‌‌گذراند. او روز جمعه پنجم خرداد ۱۴۰۲، در عمان به مقام‌های جمهوری اسلامی تحویل داده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه بلژیک روز جمعه نهم ژوئن (۱۹ خردادماه ۱۴۰۲) در گفت‌وگو با بخش فرانسوی رادیو-تلویزیون بلژیک به‌صراحت اعلام کرد اولویت اصلی بروکسل این بود که اولیویه واندکاستیل هرچه زودتر از زندان‌های جمهوری اسلامی آزاد شود و به خانه بازگردد. در این میان، جمهوری اسلامی نیز به خواسته‌اش رسید و اسد‌الله اسدی آزاد شد.

پیش‌تر، روزنامه بروکسل‌تایمز، چاپ بلژیک، نوشته بود که اسد‌الله اسدی قرار است در قبال آزادی احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر دوتابیعتی زندانی در ایران، به مقام‌های جمهوری اسلامی تحویل داده شود. با این حال، این اتفاق نیفتاد و در نهایت، اسدی در ازای آزادی چهار شهروند اروپایی دیگر، به جمهوری اسلامی تحویل داده شد.

احمدرضا جلالی در اردیبهشت ۱۳۹۵ با دعوت رسمی دانشگاه تهران، برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران رفت و دستگیر شد. دادگاه انقلاب تهران این پزشک ایرانی‌تبار را به اتهام «فساد فی‌الارض و جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم کرد.

در طول این‌ سال‌‌‌ها، دولت‌های بلژیک و سوئد برای آزادی او از زندان‌های جمهوری اسلامی تلاش کرده‌اند. به‌گفته وزیر خارجه بلژیک، اکنون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این مسئله را پیگیری می‌کند. 

وزیر خارجه بلژیک در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در مسقط گفت سلطان‌نشین عمان این ویژگی را دارد که با بسیاری از کشورهایی که روابط دیپلماتیک با آن‌ها دشوار است کنار بیاید. او جمهوری اسلامی ایران و روسیه را مصداق چنین وضعیتی توصیف کرد.