تحولات اوکراین؛ سفر نخست‌وزیر کانادا به کی‌یف همزمان با تشدید حملات روسیه

همزمان با سفر جاستین ترودو، صدراعظم آلمان نیز اعلام کرد که قصد دارد به زودی با ولادیمیر پوتین گفتگو کند

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز شنبه در حالی که اوکراین اعلام کرده برای ضدحمله بزرگ علیه روسیه آماده می‌شود و در عین حال مورد تهاجم هوایی شدید مسکو قرار گرفته، از کی‌یف بازدید کرد.

به گزارش رویترز، جاستین ترودو در سفر خود به کی‌یف از مکان یادبود سربازان اوکراینی که از سال ۲۰۱۴ در جنگ با نیروهای طرفدار روسیه کشته شده‌اند، بازدید و به آنها ادای احترام کرد.

کانادا که از کشورهای عضو ناتو است، تاکنون تعداد زیادی از مهاجران اوکراینی را پذیرفته و از آغاز تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲، کمک‌های نظامی و مالی گسترده‌ای به اوکراین ارائه کرده است.

سفر ترودو به اوکراین همزمان با آن بود که حملات موشکی و پهپادی روسیه به مناطقی از خاک اوکراین از جمله اودسا، پولتاوا و خارکیف کشته‌هایی بر جا گذاشت.

بنا به گفته مقام‌های کی‌یف، روسیه در ساعات اولیه روز شنبه با موشک‌ها و پهپادها به اهدافی در سراسر اوکراین حمله کرد. این حملات شبانه منجر به کشته شدن سه غیرنظامی در شهر اودسا، یک جوان ۲۹ ساله در منطقه خارکیف و مجروح شدن ده‌ها شهروند دیگر از جمله کودکان شد. این تهاجم، جدیدترین حملات روسیه با هدف منع کی‌یف از ضد حمله بزرگی است که ولودیمیر زلنسکی وعده آن را داده است.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد حملات جدید شبانه روسیه شامل پرتاب هشت موشک و ۳۵ پهپاد تهاجمی بوده است که از این میان، ۲۰ پهپاد و دو موشک کروز از سوی ارتش اوکراین سرنگون شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر منتشر شده از سوی ارتش، آتش‌نشان‌های اودسا را نشان می‌دهد که در طول شب برای خاموش کردن آتش یک برج مسکونی تلاش می‌کردند. در پولتاوا نیز روسیه با شلیک پهپادها و موشک‌های بالستیک و کروز، به زیرساخت‌ها و برخی از تجهیزات فرودگاه نظامی واقع در این منطقه خسارت‌هایی وارد کرد. در همین حال، ۱۰ پهپاد به دو منطقه واقع در خارکیف که هم‌مرز با روسیه است و به عنوان خط مقدم شناخته می‌شود اصابت کردند.

همزمان با این تحولات، روز شنبه اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت که قصد دارد به زودی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تلفنی گفتگو کند و از او بخواهد که نیروهای روسیه را از اوکراین خارج کند.

شولتز در جریان یک سخنرانی در نورنبرگ گفت که در گذشته نیز با پوتین تلفنی صحبت کرده است.

او تاکید کرد: «قصد دارم به زودی دوباره این کار را انجام دهم و با پوتین صحبت کنم. اصلا منطقی نیست که اوکراین را مجبور کنیم حمله پوتین و الحاق بخش‌هایی از اوکراین به روسیه را بپذیرد.»

با اینکه مسکو و کی‌یف هر دو روز جمعه از درگیری شدید در اوکراین خبر دادند، مشخص نیست که آیا ضدحمله مورد انتظار زلنسکی در حال انجام است یا خیر.

 انتظار می‌رود که در ضدحمله اوکراین با هدف نفوذ به نیروهای دفاعی روسیه و بیرون راندن آنها از سرزمین‌های اشغال‌شده، هزاران سرباز اوکراینی که از سوی کشورهای غربی از جمله آلمان آموزش دیده و تجهیز شده‌اند، شرکت کنند.

پیش از این روسیه اعلام کرده بود که حمله بزرگ اوکراین به منطقه دونتسک را خنثی کرده و همچنین مدعی شده بود که در جریان یک حمله، نیروهایش ۲۵۰ سرباز اوکراینی را کشته و تانک‌ها و خودروهای زرهی آن‌ها را منهدم کرده‌اند.

دونتسک یکی از چهار قلمرو اوکراین است که روسیه در سپتامبر گذشته به همراه لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون ضمیمه کرد. مسکو در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را هم به تصرف خود درآورده بود.

بیشتر از جهان