سناتور کانادایی می‌گوید دولت ترودو باید سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی بشناسد

رتنا امیدوار، سناتور هندی‌تبار در کانادا، می‌گوید دولت با پیشنهاد او درباره تروریستی شناختن سپاه ‏پاسداران موافقت کرده است

رتنا امیدوار، سناتور هندی‌‌تبار کانادایی، روز پنجشنبه در صفحه توییتر خود  نوشت که «اتاوا با پیشنهاد او برای اینکه دولت جاستین ترودو سپاه پاسداران را تروریستی بشناسد موافقت کرده است».

روز پنجشنبه، اردشیر زارع‌زاده، وکیل ایرانی-کانادایی و مدیر مرکز بین‌المللی حقوق بشر مستقر در کانادا، که یکی از حامیان این طرح بود، گفت که به همت و تلاش رتنا امیدوار قرار است او و چند تن دیگر از مسئولان حقوق بشری روز ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) با نمایندگان پارلمان کانادا درباره تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران دیدار و گفت‌وگو کنند.

اولین بار پارلمان کانادا در سال ۲۰۱۸ طرح تروریستی شناختن سپاه پاسداران را تصویب کرد، اما دولت جاستین ترودو هیچ‌گاه آن را اجرا نکرد.

برخی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران می‌گویند سپاه پاسداران در سال‌های اخیر لابی قدرتمند و غیررسمی در کانادا ایجاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آغاز خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» و سرکوب و کشتار معترضان، بسیاری از نهادهای حقوق بشری و فعالان سیاسی در اروپا دوباره خواهان تروریستی شناخته شدن بازوی سرکوب جمهوری اسلامی، یعنی سپاه پاسداران، در اتحادیه اروپا شدند.

این طرح با ۳۱۳ رای موافق در پارلمان اروپا تصویب شد، اما با مخالفت جدی برخی از رهبران اروپایی از جمله نماینده دیپلماسی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل، روبه‌رو شد و هیچ‌گاه برای تصویب به شورای اتحادیه اروپا فرستاده نشد.

این در حالی بود که در ماه مارس گذشته، ده‌ها هزار نفر از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی ایران در شهر بروکسل و در مقابل شورای اتحادیه اروپا و دفتر سیاست خارجی آن اتحادیه گرد آمدند تا از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بخواهند که سپاه را در فهرست سازمان های تروریستی قرار دهد.

این هفته، پارلمان بریتانیا نیز جلسه‌ای درباره تروریستی شناختن سپاه پاسداران برگزار کرد.

یکی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس عوام بریتانیا به نام برندان کلارک اسمیت در سخنرانی خود تاکید کرد که اقدام‌های سپاه پاسداران منافع ملی بریتانیا و متحدان آن کشور را به خطر می‌اندازد و با این حال، «جامعه جهانی با رویکردی کوته‌بینانه و نادرست» عملکرد دیگری در قبال رژیم تهران در پیش گرفته است. این نماینده پارلمان بریتانیا تصریح کرد که جامعه جهانی دچار «شکست گروهی» در زمینه مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر شده است.