تابستان‌های بدون یخ قطب شمال در راه است

حتی اگر تولید گازهای گلخانه‌ای به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد، در دهه‌های آینده، قطب شمال در ماه سپتامبر بدون یخ خواهد بود

یک خرس قطبی روی یخ‌های در حال آب شدن راه می‌رود، اوت ۲۰۲۱ــ Ekaterina ANISIMOVA / AFP

تحقیقات نشان می‌دهد دیگر برای نجات یخ‌های تابستانی دریا در قطب شمال خیلی دیر شده است و دانشمندان می‌گویند باید برای افزایش دما و تغییرات اقلیمی شدید در سراسر نیمکره شمالی آماده باشیم.

روزنامه گاردین روز سه‌شنبه ۶ ژوئن، در گزارشی نوشت: حتی اگر تولید گازهای گلخانه‌ای به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد، در دهه‌های آینده، قطب شمال در ماه سپتامبر بدون یخ خواهد بود. مطالعات همچنین نشان داده‌اند چه تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد چه همچنان افزایش پیدا کند، اولین تابستان بدون یخ احتمالا در دهه ۲۰۳۰، یک دهه زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی فرا خواهد رسید.

بر اساس این تحقیق، آب شدن یخ‌های قطب ۹۰ درصد از ناشی از فعالیت انسان‌ها است و عوامل طبیعی ۱۰ درصد در این روند نقش دارند.

بر اساس داده‌های ماهواره‌ای که ثبت آن از سال ۱۹۷۹ شروع شد، میزان یخ‌های قطب شمال در فصل تابستان طی یک دهه، ۱۳ درصد کاهش یافته است. این یکی از واضح‌ترین نشانه‌های بحران اقلیمی به شمار می‌رود. یخ‌های دریا در قطب شمال در پایان تابستان و ماه سپتامبر، به پایین‌ترین سطح در سال می‌رسند. این کاهش در سال ۲۰۲۱ دومین رکورد خود را ثبت کرد.

درک نوتز، استاد دانشگاه هامبورگ و بخشی از تیم این تحقیق، می‌گوید: «متاسفانه برای نجات یخ‌های دریا در قطب شمال طی فصل تابستان خیلی دیر شده است.» او افزود: «ما دانشمندان دهه‌ها است که در مورد از دست دادن یخ تابستانی قطب شمال هشدار داده‌ایم.»

 نوتز تاکید کرد: «این یخ‌ها اولین جزء اصلی سیستم زمین‌اند که ما به دلیل گرم شدن کره زمین از دست خواهیم داد.» او با ناامیدی افزود: مردم به هشدارهای ما گوش ندادند. این زنگ خطر دیگری است؛ «پیش‌بینی‌هایی که ما برای سایر اجزای سیستم زمین مطرح کرده‌ایم، در دهه‌های آینده شروع به آشکار شدن خواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان تغییرات اقلیمی در سال ۲۰۲۲ گفتند که جهان در آستانه چندین نقطه فاجعه‌بار قرار دارد.

سونگ کی مین، استاد دانشگاه پوهانگ کره جنوبی که این مطالعه جدید را رهبری کرده است، گفت: «مهم‌ترین تاثیر این وضعیت برای جوامع انسانی افزایش شدید تغییرات اقلیمی مانند امواج گرما، آتش‌سوزی و سیل است که ما در حال حاضر هم با آن‌ها مواجه‌ایم.» او افزود: «ما باید تولید کربن را به طور اساسی کاهش دهیم و آماده شویم تا با گرم شدن سریع‌تر قطب شمال و آثار آن بر جامعه انسانی و اکوسیستم‌ها سازگار شویم.»

زمان دقیق اولین تابستان بدون یخ در قطب شمال را نمی‌توان مشخص کرد. آب شدن سریع‌تر یخ‌های دریا در قطب شمال به یک چرخه معیوب از گرمایش بیشتر منجر خواهد شد؛ زیرا آب‌های تاریک اقیانوس در معرض آب شدن یخ‌ها قرار می‌گیرند و گرمای بیشتری را از خورشید جذب می‌کنند. با گرم شدن سریع‌تر قطب شمال، دانشمندان احتمال می‌دهند که این امر به رویدادهای شدید آب‌وهوایی در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا منجر شود.

موج گرمای شدید در شمال غربی آمریکا در اقیانوس آرام در سال ۲۰۲۱ و سیل‌های فاجعه‌بار در پاکستان در سال ۲۰۲۲ از جمله رویدادهایی‌اند که ممکن است به دلیل آب شدن یخ‌های قطب شمال افزایش یابند.

بیشتر از جهان