زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۷ استان کرمانشاه را تکان داد

جمعیت هلال احمر کرمانشاه: این زلزله هیچ خسارتی به جا نگذاشته است

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمان وقوع این زلزله را ساعت ۸ و ۲۱ دقیقه و ۱۱ ثانیه و  عمق آن را هشت کیلومتری زمین اعلام کرد‌ــ عکس آرشیوی از خبرآنلاین

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۷ صبح یکشنبه ۱۴ خرداد شهرستان گهواره در استان کرمانشاه را لرزاند. موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمان وقوع این زلزله را ساعت ۸ و ۲۱ دقیقه و ۱۱ ثانیه و عمق آن را هشت کیلومتری سطح زمین اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، محمدباقر محمدی‌، مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمانشاه، اعلام کرد که زلزله دوم هم به فاصله سه دقیقه پس از زلزله اول، به بزرگی چهار و در عمق پنج کیلومتری زمین رخ داده است.

او توضیح داد که در پی این زلزله، دو تیم ارزیاب هلال‌احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی حادثه به محل اعزام شدند و تمام پایگاه‌های هلال‌احمر استان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

محمدی دقایقی بعد در گفت‌وگویی دیگر اعلام کرد که خوشبختانه این زمین‌لرزه هیچ خسارتی به جا نگذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی سال‌های اخیر دو زمین‌لرزه بزرگ در استان کرمانشاه رخ داده است. یکی از این زمین‌لرزه‌ها به بزرگی ۷.۳ شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در نزدیکی ازگله در استان کرمانشاه، در نزدیکی مرز ایران و عراق، رخ داد. بر اثر این زلزله ۶۲۰ نفر جان خود را از دست دادند.

یک‌ سال بعد در چهارم آذر ١٣٩۷، زلزله‌ای به بزرگی ۶.۴ در عمق هفت کیلومتری زمین به وقوع پیوست. مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران کانون این زمین‌لرزه را ۱۷ کیلومتری سرپل ذهاب، ۱۸ کیلومتری قصرشیرین و ۳۳ کیلومتری گیلان‌غرب در استان کرمانشاه اعلام کرد. در این زلزله ۵۷۴ نفر جان باختند.

کانون زمین‌لرزه صبح یکشنبه ۱۴ خرداد در کرمانشاه با کانون‌ زمین‌لرزه سرپل ذهاب ۴۰ کیلومتر و با کانون زمین‌لرزه ازگله حدود ۵۰ کیلومتر فاصله دارد و احتمالا گسلی که باعث این زلزله شده است، بخشی از گسل سراسری زاگرس است که بر اثر فشار صفحه تکتونیکی عربی به صفحه اوراسیا ایجاد شده؛ یعنی همان رخدادی که باعث چین‌خوردگی کوه‌های زاگرس نیز شده است.

گسل سراسری زاگرس در فعالیت‌های لرزه‌خیزی در ایران نقش مهمی دارد.