زلزله بار دیگر خوی را لرزاند؛ مردم هنوز با پیامدهای زلزله قبل دست‌به‌گریبان‌اند

رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله گفته بود احتمال دارد زلزله‌های اخیر با خشکی دریاچه ارومیه مرتبط باشد

روز هشتم بهمن زلزله‌ای با بزرگی ۵.۹ شهرستان خوی را لرزاند-ایرنا

در حالی ‌که بسیاری از زلزله‌زدگان خوی همچنان در چادرهای اسکان موقت زندگی می‌کنند و شرایط نگران‌کننده‌ای دارند، بار دیگر زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ این شهرستان را لرزاند.

برمبنای اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشور وابسته به دانشگاه تهران، این زمین‌لرزه ساعت ۶:۴۶ دقیقه صبح جمعه ۴ فروردین در منطقه یزدگان خوی در ۲۴ کیلومتری سلماس و در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داد و بزرگی آن به‌اندازه‌ای بود که در مناطق دیگری از استان آذربایجان غربی ازجمله ارومیه نیز احساس شد.

امیرعباس جعفری، مدیرکل بحران استان‌ آذربایجان غربی، شمار مصدومان زلزله اخیر را ۸۲ نفر اعلام کرد و گفت که ۷۰ نفر این افراد در سلماس و ۱۲ نفر در خوی مصدوم شدند. او همچنین از وارد شدن خسارت به برخی واحدهای مسکونی خبر داد.

در خبری دیگر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران، گفت که در اثر زلزله صبح جمعه، دست‌کم یک منزل روستایی در سلماس به‌طور کامل تخریب شد. او در گفت‌وگو با صداوسیما نیز از تخریب نسبی برخی واحدهای مسکونی خبر داد و گفت که برای ساکنان آن‌ها اسکان اضطراری در نظر گرفته می‌شود.

هنوز آمار دقیقی از میزان دقیق خسارت‌های مالی و انسانی زلزله صبح جمعه وجود ندارد، اما گزارش‌های میدانی از شهرستان‌های خوی و سلماس حاکی از آن است که بسیاری از مردم به‌شدت نگران و مضطرب شده‌اند، زیرا این زمین‌لرزه در حالی رخ داد که شهروندان هنوز با پیامدهای زلزله پیشین دست‌به‌گریبان‌اند و با وجود سرمای شدید همچنان در چادر زندگی می‌کنند.

شامگاه شنبه هشتم بهمن زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ در عمق هفت کیلومتری زمین، شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند. شهر‌های خوی، فیرورق و ۷۰ روستا در آذربایجان غربی تحت تاثیر مستقیم این زلزله قرار گرفتند و به شهر فیرورق، هفت روستای اطرافش و منطقه‌ای به نام پره بیشترین خسارات وارد شد. در اثر این زلزله، سه نفر کشته و حدود هزار نفر مصدوم شدند و به بیش از ۹ هزار خانه خسارت وارد شد. در‌پی این حادثه هزاران نفر بی‌خانمان شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود اینکه مسئولان دولتی در روزهای نخست پس از زلزله ادعا کردند عملیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان و اسکان موقت آنان را انجام داده‌اند، گزارش‌ رسانه‌های داخلی و شهروندان یکی ‌پس از دیگری آشکار کرد که مردم زلزله‌زده به‌دلیل اهمال دستگاه‌های اجرایی در امدادرسانی، با بحران ثانویه نیز مواجه‌ شده‌اند.

خبرگزاری ایلنا، روز پنجشنبه ۲۰ بهمن، در گزارشی میدانی وضعیت زلزله‌زدگان خوی را تشریح کرد و نوشت: «توزیع نامناسب وسایل گرمایشی در چادر‌های اسکان‌ موقت و نبود کانکس و کمبود سرویس بهداشتی و حمام سیار، تنها بخشی از مشکلاتی‌اند که زلزله‌زدگان با آن‌ها دست‌به‌گریبان‌اند.»

در این گزارش به نقل از شاهدان عینی آمده است که نبود سرویس‌ بهداشتی و حمام سیار در نزدیکی چادر‌ها خطر شیوع بیماری‌های پوستی و عفونی را به همراه دارد و سلامت مردم به‌خصوص زنان و کودکان به‌شدت در خطر است.

در همان روزها شماری از مردم به‌دلیل گازگرفتگی ناشی از سوزاندن زغال در چادر‌ها راهی مراکز درمانی شدند و دو نفر نیز جان باختند.

برخی مردم نیز با انتشار پیام‌های صوتی و تصویری در رسانه‌های اجتماعی، درباره کمبود امکانات و شرایط نگران‌کننده آسیب‌دیدگان با وجود سرمای شدید، هشدار دادند. بیشتر آن‌ها از نحوه امدادرسانی نیرو‌های سپاه پاسداران شکایت داشتند.

این وضعیت با وجود گذشت دو ماه همچنان ادامه داشت. خبرگزاری رکنا به‌تازگی در گزارشی میدانی از وضعیت شهروندانی که در چادر زندگی می‌کنند، نوشت: «آن دسته از مردم زلزله‌زده شهر خوی که در حال حاضر در چادر سکونت دارند، با اختلال جدی افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نهادهای دولتی نه‌تنها به حل این مشکل کمک نمی‌کنند، بلکه اعمالی انجام می‌دهند که موجب تشدید بحران افسردگی و مشکلات روانی زلزله‌زدگان می‌شود.»

زلزله صبح روز جمعه، ششمین زلزله نسبتا شدید خوی در سه ماه اخیر است. پیش‌تر مهدی زارع، رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله، گفته بود که «بسیار احتمال دارد زلزله‌های اخیر با خشک شدن دریاچه ارومیه مرتبط باشد».