کابینه جدید اردوغان معرفی شد؛ تنها دو وزیر در سمت‌های خود ابقا شدند

اردوغان دست به تغییراتی گسترده در کابینه خود زده است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز شنبه کابینه جدید خود را اعلام کرد که شامل تغییراتی بسیار گسترده نسبت به کابینه قبلی است. تنها دو وزیر از کابینه قبلی در سمت‌های خود ابقا شدند.

مهم‌ترین انتصاب‌های اردوغان را باید در زمینه اقتصاد و سیاست خارجی دانست. مهمت شیمشک، اقتصاددانی که در دولت‌های قبلی اردوغان وزیر دارایی و معاون نخست‌وزیر بود، حالا به سمت پیشین خود بازمی‌گردد و بار دیگر وزیر دارایی می‌شود. با این حساب، شیمشک پس از قریب پنج سال دوری به دولت بازمی‌گردد. بسیاری امیدوارند که شیمشک با تغییر سیاست‌های اقتصادی اردوغان و انجام اقدام‌هایی همچون افزایش نرخ بهره وضع اقتصاد را بهتر کند.

هاکان فیدان، رئیس سازمان ملی اطلاعات، به جای مولود چاووش‌اوغلو سمت وزیر خارجه را به عهده می‌گیرد. فیدان ۵۵ ساله از چهره‌های مرموز دولت است و از سال ۲۰۱۰ تاکنون به جز وقفه‌ای یک ماهه (در اوایل سال ۲۰۱۵) در سمت ریاست اطلاعاتی ترکیه بوده است. او که در سال ۲۰۱۵ به حزب عدالت و توسعه اردوغان پیوست، علاوه بر همکاری‌های سنتی ترکیه با کشورهایی همچون آمریکا و اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران نیز همکاری داشته است.

وزیر بهداشت، فخر‌الدین کوجه، و وزیر فرهنگ و گردشگری، محمد نوری ارسوی، تنها وزرایی‌اند که سمت‌های خود را حفظ کردند. جودت ییلماز که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ در کابینه بود این بار به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری باز می‌گردد.

بکیز بوداغ از وزارت دارایی می‌رود و جای خود را به ییلماز تونچ ۵۲ ساله می‌دهد که  از سال پیش تاکنون معاون رئیس فراکسیون حزب عدالت و توسعه در مجلس بود. او درس‌‌خوانده دانشکده حقوق دانشگاه استانبول است و از سال ۲۰۰۷ نماینده استان بارتین از منطقه دریای سیاه در مجلس بوده است.

یاشار گولر، رئیس ستاد ارتش، به جای هولوسی آکار سمت مهم وزارت دفاع را بر عهده خواهد گرفت. آکار هم پیش از وزارت دفاع،‌ رئیس ستاد ارتش بود. گولر ۶۸ ساله متولد استان اردهان در شمال شرق است و سابقه طولانی نظامی دارد. او از سال ۱۹۷۴ در ارتش ترکیه خدمت کرده است.

ماهینور اوزدمیر، سفیر سابق ترکیه در الجزایر، وزیر جدید خانواده و سیاست‌های اجتماعی خواهد بود که قبلا به دریا یانیک اختصاص داشت. با این حساب، این وزارتخانه بار دیگر به یک زن تعلق خواهد داشت و اوزدمیر تنها وزیر زن کابینه ترکیه خواهد بود. علی یریلکایا که پنج سال فرماندار استانبول بود حالا به جای سلیمان سویلوی جنجالی سمت وزیر کشور را به‌ عهده می‌گیرد.

فهرست سایر وزرا از این قرار است:‌

وزیر کار و تامین اجتماعی: ودات ایشیخان

وزیر محیط‌زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی:‌ محمد اوزهاسکی

وزیر انرژی و منابع طبیعی: الپ‌ارسلان بایراکتار

وزیر ورزش و جوانان: عثمان آشکین باک

وزیر آموزش ملی:‌ یوسف تکین

وزیر صنعت و فن‌آوری: محمد فاتح کاچیر

وزیر کشاورزی و جنگل‌ها: ابراهیم یومالکی

وزیر بازرگانی: عمر بولات

وزیر ترابری و زیرساخت‌ها: عبدالقادر اورال‌اوغلو