مقامات آمریکا و اسرائیل درباره ایران گفت‌و‌گو کردند

سالیوان و همتای اسرائیلی‌اش و وزیر امور استراتژیک اسرائیل در واشینگتن ملاقات کردند

همزمان با واکنش تند مقامات عالی‌رتبه اسرائیل به گزارش رسانه‌ها مبنی بر بسته شدن دو پرونده تحقیقی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران شامل کشف اورانیوم غنی نشده در سایت مریوان، وزیر امور استراتژیک و مشاور امنیت ملی اسرائیل در سفر برنامه‌ریزی شده به واشینگتن با جیک سالیوان ملاقات کردند.

براساس بیانیه کاخ سفید، این دیدار روز پنجشنبه ۱۱ خرداد با حضور جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و زاخی هانگبی مشاور امنیت ملی اسرائیل و ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل انجام شد.

دو طرف در این نشست که در راستاری سلسله نشست‌های کارگروه استراتژیک اسرائیل-آمریکا برگزار می‌شود، درباره موضوعات مورد نگرانی دوجانبه در عرصه منطقه و جهان و تقویت هماهنگی‌ها برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت‌و‌گو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقابله و جلوگیری از تهدید‌های جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش نیز از دیگر محور‌های این گفت‌و‌گو بود.

سالیوان در این دیدار بر هدف دولت آمریکا برای تقویت امنیت و مشارکت اقتصادی اسرائیل در منطقه خاورمیانه تاکید کرد.

در بخش دیگری از این نشست هم به مساله فلسطین و راه‌حل صلح‌آمیز برای آن و مداخله‌های نظامی تهران در اوکراین از طرق کمک پهپادی به روسیه اشاره شد.

این نشست درحالی انجام شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ساعاتی قبل از آن هشدار داده بود که هر اقدامی لازم باشد برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران انجام می‌دهد.

وزیر دفاع اسرائیل نیز در اظهاراتی مشابه از احتمال اقدام اسرائیل برای تامین امنیت خود سخن گفته بود.

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل هم اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بستن دو پرونده هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه به نقل از نسخه‌ای از گزارش، اخبار رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی مبنی بر بسته شدن پرونده مریوان و کشف اورانیوم با غنای ۸۴ درصد در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی را تایید کرده بود.

این گزارش‌ها در آستانه نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر می‌شود که در صورت تصویب قطعنامه می‌تواند راه را برای ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت هموار کند.

اما به‌نظر می‌رسد مقامات تهران با تکرار الگوی مشابه در آستانه نشست‌های شورای حکام، تلاش کرده‌اند که به نوعی توافق با آژانس دست یابند تا از صدور قطعنامه جلوگیری کنند.

بیشتر از جهان