افغانستان، مرگبارترین و خطرناک‌ترین مکان برای کودکان است

جنگ در افغانستان سبب شده است که بیشترین خسارات را کودکان این کشور بیبینند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد: «جنگ چهل ساله در افغانستان، تاثیرات مرگباری بر اطفال این کشور گذاشته است.» - HOSHANG HASHIMI / AFP

صندوق حمایت از کودکان (یونیسف)، می‌گوید افغانستان، ناامن‌ترین و مرگبارترین مکان برای کودکان بوده و طرفین درگیر جنگ در حفاظت از کودکان این کشور نیز ناکام بوده‌اند. در گزارش یونیسف آمده، روزانه میانگین 9 کودک در این کشور کشته، زخمی و یا معلول می‌شوند.

روز سه‌شنبه، 26 آذر، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، گزارش تحقیقی را که درباره وضعیت کودکان افغان در این کشور انجام داده بود، اعلام کرد: «جنگ چهل ساله در افغانستان، تاثیرات مرگباری بر اطفال این کشور گذاشته است. طرفین درگیر جنگ نیز در وظایف خود در حمایت از کودکان افغان، ناکام بوده‌اند. در اثر این بی توجهی و جنگی که جریان دارد، روزانه تعداد 9 کودک در افغانستان کشته و یا معلول می‌شوند».

در گزارش این سازمان آمده است: «افغانستان هنوز هم خطرناک‌ترین کشور برای کودکان افغان است. در سال جاری میلادی، تلفات کودکان در جنگ این کشور در مقایسه با سال‌ گذشته، یازده درصد افزایش یافته است. در سال جاری 631 کودک کشته و به 1730 کودک دیگر زخمی شده‌اند.» به گفته این سازمان: «ازدیاد تلفات در این سال‌های اخیر به دلیل افزایش حملات انتحاری و برخورد‌ها بین نیروهای دولتی و مخالفین مسلح صورت گرفته است.»

این گزارش نشان می‌دهد که بین سال‌های 2009 و 2018 میلادی، حدود 6500 کودک در افغانستان کشته، تقریبا 15000 کودک دیگر زخمی شدند. این وضعیت افغانستان را در سال 2018 میلادی به مرگبارترین منطقه جنگی، در جهان تبدیل کرده بود.

ابوبکر کامپو، نماینده یونیسیف در افغانستان، از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهد: «برای ختم کشتار کودکان افغان، وارد گفت‌وگوهای صلح شده و این روند (مذاکرات صلح)، را ممکن ساخته و به نتیجه برسانند.» به گفته او: «جنگ در افغانستان سبب شده است که بیشترین خسارات را کودکان این کشور بیبینند.»

او گفت: «بسیاری از کودکان افغان، دوران کودکی‌شان را در نتیجه جنگی که در این کشور وجود داشته و دارد، از دست داده‌اند. من به خاطر پایان دادن به این وضعیت، از تمام طرف‌ها می‌خواهم که وارد مذاکرات صلح شوند.»

آقای کامپو، همچنین از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان خواست: «در مورد قانون حمایت از کودکان هر چه زوتر تصمیم بگیرند، زیرا کودک در قانون‌های جهانی تعریف شده است.» به گفته او سن کودک در یونیسیف و لایحه کودک، چنین تعریف شده است: «کودک کسی است که از روز تولد تا به سن هجده سالگی برسد.»

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، در گزارش تازه‌‌اش گفته است: «علاوه بر تاثیرات مستقیم خشونت‌ها و جنگ بر زندگی اطفال در افغانستان، حوادث طبیعی، فقر و عدم انکشاف نیز باعث متاثر شدن کودکان در این کشور شده است.»

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، در حالی این گزارش را در مورد وضعیت وخیم کودکان افغانستان، به نشر سپرده است که چند روز پیش اکثریت اعضای مجلس نمایندگان این کشور، «قانون حمایت از کودکان» را تصویب کردند، اما با مخالفت شماری دیگر از اعضای این مجلس روبرو شد. وکلای معترض می‌گویند، ماده‌‌ای که در این قانون سن کودک را هجده سال تعیین کرده خلاف شریعت اسلامی بوده و باید تغییر کند. اکنون یک هیئت ده نفری از میان این دو گروه (موافق و مخالف) تعیین شده است تا نقطه پایانی بر این مشکل گذاشته شود.

بیشتر از