طالبان به حامد کرزی اجازه نداد با شبکه فرانس ۲۴ مصاحبه کند

حامد کرزی در دوران حاکمیت خود بر افغانستان، از طالبان به عنوان «برادران ناراضی» یاد می‌کرد

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در نشستی در مسکو، مه ۲۰۱۹-YURI KADOBNOVAFP

مارک پرلمن، مجری ارشد تلویزیون فرانس ۲۴‌، روز چهارشنبه ۱۱ خرداد، گفت که قرار بود یک هفته قبل مصاحبه‌ای با حامدکرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، انجام دهد، اما اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان به حامد کرزی اجازه نداد تا با این رسانه گفت‌وگو کند.

مارک پرلمن در گفت‌وگویی در تلویزیون فرانس ۲۴ اعلام کرد که تیمی از همکاران فنی خود را برای مصاحبه با حامد کرزی به خانه رئیس‌جمهوری پیشین فرستاد، اما اعضای طالبان که ماموران اداره استخبارات بودند، مانع ورود همکاران این رسانه به منزل حامد کرزی شدند. پرلمن افزود: «وقتی ما از منابع در اینجا و آنجا پرسیدیم، دانستیم که ماموران امنیتی طالبان به حامد کرزی اجازه نداده‌اند که با ما مصاحبه کند. ما سعی کردیم که مصاحبه را دوباره تنظیم کنیم، اما مشخص شد که این نه‌تنها یک اتفاق غیرعمدی نبوده، بلکه جلوگیری از مصاحبه حامدکرزی با ما، یک تصمیم واقعی و اتخاذشده از سوی طالبان بوده است.»

بر اساس صحبت‌های مارک پرلمن، مصاحبه با حامد کرزی قرار بود از طریق ماهواره انجام شود و رسانه فرانس ۲۴ گروهی از افراد فنی را به‌منظور اجرای این مصاحبه استخدام کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون دلیل جلوگیری طالبان از مصاحبه حامد کرزی با رسانه فرانس ۲۴ مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد انتقادهای مکرر کرزی از منع آموزش و اشتغال زنان در افغانستان باعث شده است که محدودیت‌های بیشتری علیه فعالیت‌های او وضع شود.

حامد کرزی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ رئیس‌جمهوری افغانستان بود و پس از فروپاشی دولت جمهوری، در کشور ماند و بیش از یک سال اجازه خروج از افغانستان را نداشت.

کرزی که در دوران حاکمیت خود، از طالبان به‌عنوان «برادران ناراضی» یاد می‌کرد، به مسامحه و حتی در مواردی کمک به این گروه متهم شده بود. منتقدان دولت حامد کرزی او را متهم کرده بودند که با آزاد کردن نیروهای طالبان که در زندان بودند و جلوگیری از عملیات شبانه نیروهای ناتو و افغان برای سرکوب طالبان، به تقویت این گروه کمک کرده است.

حامد کرزی در آذرماه ۱۴۰۱ موفق شد برای نخستین بار پس از سلطه طالبان بر افغانستان، به خارج از این کشور سفر کند. او در نزدیک به دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، چندین بار با رسانه‌های مختلف مصاحبه کرد و همواره از منع آموزش و کار زنان در رژیم طالبان انتقاد کرد. کرزی همچنین بر راه‌اندازی گفت‌وگوی معنادار میان افغان‌ها برای تشکیل دولت فراگیر تاکید کرده است. طالبان ضمن اینکه پاسخی به انتقادهای کرزی ندادند، با او ملاقات نیز نکردند.

انس حقانی، عضو ارشد طالبان، تنها کسی بود که سه روز پس از فروپاشی دولت جمهوری، با حامد کرزی، عبدالله عبدالله و فضل هادی مسلمیار ملاقات کرد. انس حقانی در رژیم طالبان مسند مشخصی ندارد و از او به‌عنوان مشاور ارشد شبکه حقانی و مسئول مالی این شبکه نامبرده می‌شود.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در دولت پیشین افغانستان و فضل هادی مسلمیار، رئیس مجلس سنا، نیز در کابل حضور ندارند. طالبان محدودیت‌های شدیدی علیه مقام‌های دولت پیشین افغانستان که در کشور باقی مانده‌اند، وضع کرده‌اند و هیچ یک از این افراد حق فعالیت سیاسی، مصاحبه با رسانه‌های آزاد و حضور در تجمعات مردمی را ندارند.