مالیات بر شرکت‌ها در امارت متحده عربی از امروز اجرایی شد

مالیات‌ها در همه کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال افزایش است و امارات متحده عربی نیز به دنبال افزایش مالیات و همچنین کاهش امکان پولشویی است

نمایی عمومی از آسمانخراش‌های در ابوظبی- REUTERS/Ahmed Jadallah/File Photo

شرکت‌ها و مشاغل در امارات متحده عربی از روز پنجشنبه، اول ژوئن، مشمول قوانین مالیات بر شرکت‌ها می‌شوند. مالیات بر شرکت‌ها نوعی مالیات مستقیم است که بر درآمد خالص شرکت‌ها و سایر مشاغل وضع می‌شود. از «مالیات بر شرکت» گاهی به عنوان «مالیات بر درآمد شرکت» یا «مالیات بر سود کسب و کار» نیز یاد می‌شود.

امارات متحده عربی اولین قانون مالیات بر شرکت‌ها را در ژانویه سال گذشته اعلام کرد. قبلاً هیچ مالیاتی از سود کسب‌ و کارها گرفته نمی‌شد و همین امر، دبی و ابوظبی را به مقاصدی جذاب برای شرکت‌های بین‌المللی تبدیل کرده بود.

امارات متحده عربی پیش از این تنها به مالیات بر ارزش افزوده بر اکثر کالاها و خدمات و همچنین هزینه‌های تجاری پرداخت شده توسط شرکت‌ها بسنده کرده بود.

یک مقام اماراتی سال گذشته به المانیتور گفت که امارات هزینه‌های تجاری را با توجه به مالیات جدید کاهش خواهد داد.

در ماه ژانویه، وزارت صنعت و فناوری پیشرفته امارات از کاهش هزینه‌های خدمات دولتی خبر داد. ابوظبی نیز هزینه‌های تجاری را در سال ۲۰۲۱ کاهش داد.

امارات متحده عربی که مانند سایر کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال کاهش وابستگی خود به نفت و گاز است، اکنون بر سود کسب و کارها نیز مالیات وضع می‌کند.

معنی قانون جدید مالیاتی چیست؟

بر اساس این قانون، از اول ژوئن ۲۰۲۳، شرکت‌ها و مشاغل در امارات متحده عربی در طول سال‌های مالی خود که از اول ژوئن یا پس از آن شروع می‌شود، مشمول مالیات جدید خواهند بود. طبق اعلام اداره فدرال مالیات امارات متحده عربی، نرخ‌ها عبارتند از:

- مالیات صفر درصد تا سقف ۳۷۵ هزار درهم امارات، معادل حدود صد هزار دلار آمریکا

- مالیات ۹ درصد بر سود بیش از ۳۷۵ هزار درهم امارات

طبق این قانون، نرخ مالیات جداگانه‌ای برای «شرکت‌های چندملیتی بزرگ» اعمال می‌شود که معیارهای آن اگرچه هنوز مشخص نشده، اما توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) تعیین می‌شود.

امارات متحده عربی مالیات شرکت‌ها را با مشورت سازمان همکاری اقتصادی و توسعه وضع کرده و با این پروژه به دنبال اجتناب از معافیت‌های مالیاتی است.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه که در سال ۱۹۶۱ تاسیس شد و در حال حاضر  ۳۸ عضو دارد، به بیش از ۱۰۰ کشور جهان برای اصلاحات اقتصادی مشاوره می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مالیات بر کلیه مشاغل دارای مجوز تجاری در امارات متحده عربی و همچنین عملیات بانکی، افراد و شهروندان خارجی که در امارات به صورت منظم تجارت می‌کنند و مشاغل فعال در «مناطق آزاد»، جایی که شهروندان خارجی می‌توانند به‌طور کامل مالک شرکت باشند، اعمال می‌شود.

براساس آنچه اداره فدرال مالیات اعلام کرده، معافیت‌های مالیاتی شامل موارد زیر خواهد شد:

- حقوق افراد

- مشاغل فعال در حوزه استخراج منابع طبیعی مانند نفت و گاز

- سود سپرده‌های بانکی و طرح‌های پس‌انداز

- سود سرمایه سرمایه‌گذاران خارجی و دیگر درآمدهای ناشی از سرمایه‌گذاری

- سود سرمایه افراد و سایر درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شخصی

- سرمایه‌گذاری افراد در املاک و مستغلات

وزارت دارایی امارات همچنین در ماه آوریل امسال اعلام کرد که نهادهای دولتی، حقوق بازنشستگی عمومی و برخی نهادهای عام‌المنفعه از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

 چرا قانون مالیاتی جدید مهم است؟

 قانون مالیاتی جدید، پس از چند رسوالی مربوط به پولشویی و فرار از تحریم‌های بین‌المللی و با هدف بهبود کارنامه این کشور در زمینه شفافیت مالی اجرا می‌شود.

امارات متحده عربی می‌کوشید با تقویت نهادهای مرتبط، از رعایت قوانین ناظر بر فعالیت‌های شفاف مالی و جلوگیری از پولشویی یا دور زدن تحریم‌ها اطمینان یابد.

اداره فدرال مالیات، پیشتر در آوریل ۲۰۲۲،  از اجرای برنامه‌ای برای افشای فرارهای مالیاتی احتمالی خبر داده بود.

بیشتر از جهان